Biologi

evolution og mutation

25. august 2020 af Klaus17 - Niveau: C-niveau

hej :) 

jeg har fået til opgave at beskrive hvad evolution er ved at bruge mutation i min beskrivelse, men jeg ved ikke helt hvordan jeg skal få det til at hænge sammen. 

som jeg har forstået det så er mutation en forandring i cellers dna. 

det jeg ikke helt forstår er hvis en celle bliver farlig forandret vil mennesket få kræft men hvordan påvirker det en hel art og hvordan vil den art uddø når man snakker om evolution, også hvis en celle er normal hvordan gør det at arten overlever og at der vil være flere af den? 

eller hvis man er født uden en arm eller noget hvordan har det betydning for en art altså forstår ikke hvordan en art kan uddø hvis det sjældent sker men det er der stadig. 

man arver jo fra forældrene hvordan har det så med andre mennesker at gøre? hvis man ikke er i familie 


Brugbart svar (1)

Svar #1
25. august 2020 af peter lind

Derr findes både gode, dårlige og neutrale mutationer, Der findes også mutatione de både er gode og dårlige mutationer. Som det sidste kan jeg nævne seglcelleanæmi. Den gør at de røde blodlegemer får en seglform. Det gør at blodet ikke ikke binder sig så godt til ilt- Hvis man får en enkelt mutation fra faderen eller moderen .bliver man mere træt. Hvis man får der fra både moder og fader dør man inden man når den kønsmodne alder. Det gode er at man bliver modstandsdygtig overfor malaria, I nogle malariaområder har derfor ca 30% af befolkningen genet.

Hvis de er entydig gode er det mest sandsynligt at den breder sig i befolkningen og tilsvarende vil de dårlige uddø


Brugbart svar (1)

Svar #2
25. august 2020 af gerthansen

De fleste arter uddør sjældent grundet dårlige mutationer, men nærmere grundet manglen på de gode. Hvad der er en god og dårlig mutation kan være lidt svært at deffinere, da eksemplet i 1# i nogen tilfælde er godt, mens det er dårligt i andre. Et andet eksempel er elefentar med og uden stødtænder. Her er det så mennesker der går på jagt efter elefanter med stødtænder, og ser dermed ikke nogen værdi i dem uden, hvilket betyder, at genpoolen vil få flere og flere elefanter uden stødtænder. En anden ting at tilføje er at du ikke skal se det som et enkelt tilfælde, men nærmer en hel arts chancer for at viderbringe dens gener.


Brugbart svar (1)

Svar #3
27. august 2020 af iznothing

Indenfor evolution skal du fokusere på de gode mutationer - altså de mutationer, som har påvirket artens overlevelse i en positiv retning. Isbjørnes hvide farve er et klassisk eksempel - det var en sjælden mutation, men de individer der havde den mutation var så meget bedre tilpasset livet i de arktiske egne, at de med tiden blev dominerende og udviklede sig til en særskilt art fra den brune bjørn. 

Mutationerne giver det man kalder en naturlig variation, altså at alle individer i en art fødes med lidt forskellige karaktertræk og egenskaber. Dette er hele forudsætningen for evolutionen, da det gør at der hele tiden vil være nogle individer som er bedre tilpasset det omgivende miljø end andre, og disse individer vil klare sig bedre, hvormed de "ønskværdige" karaktertræk bliver givet videre til afkommet oftere end de ikke ønskværdige. Det er dette Darwin kalder "survival of the fittest"; læg mærke til at "fittest" her ikke skal oversættes som "den stærkeste" (en typisk fejltagelse), men som "den bedst tilpassede".


Skriv et svar til: evolution og mutation

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.