Matematik
Jeg har meget svært ved denne opgave
Ift. opgaven som vedhæftet forstår jeg ikke hvordan jeg skal starte opgaven. Har det evt. noget med eksponentielle funktioner at gøre,, skal jeg bruge forskriften og hvis det er korrekt-så hvorfor
Svar #1
03. september 2020 af StoreNord
I ensvinklede trekanter er forholdet mellem ensliggende linjestykker det samme.
Og her er forholdet 12:108.
Beregningerne skal udføres med blyant.
Jeg kender ikke noget til multiplikationstabellen.
Svar #3
03. september 2020 af UCL (Slettet)
Okay, altså hvordan skal man kunne bestemme længden af siderne AC og EF, de er ensvinklede så de har den samme længde, men andet størrelses forhold?
Betyder det at jeg skal bruge pythagoras ? Kan man sige sådan som et eksempel
102=|????|2+62
Kan man så sige:
122 = |AC|2 + 82
Svar #5
03. september 2020 af PeterValberg
#1 Der er nu en multiplikationstabel i formelsamlingen,
se eventuelt side 34 i denne < formelsamling > til stx B
Svar #6
03. september 2020 af Capion1
Forundringen er stor, - meget stor!
Det er alt sammen hele positive tal.
Har man som opgaveforfatter kalkuleret med, at ingen længere kan sige, at 108 divideret med 12 er 9
uden en multiplikationstabel, som man tidligere havde på bagsiden af sit regnehæfte, men gik væk fra,
da mor tog sutten fra en.
Svar #8
03. september 2020 af PeterValberg
#6 At der nu er multiplikationstabeller i stx formelsamlinger (ja, også i den til stx A)
tyder åbenbart på, at eleven ikke længere skal kunne (lidt) elementær hovedregning, sørgeligt...
Det er der nu aldrig nogen, der har taget skade af at kunne....
Svar #9
# 2. janhaa jeg tror det forrige svar giver svaret på mit spørgsmål med hvorfor : 108 : med 12.
EF / 8=108/12
EF = 72
Men hvordan kan jeg selv til en anden gang komme frem til hvad str. forholdet er: 12:108.
Tak for alle svar
Svar #10
Svar #11
04. september 2020 af UCL (Slettet)
#2 EF / 8=108/12
Jeg burder helt sikkert vide det, men jeg har et mere spørgsmål, hvorfor tager man den ene trekants side
EDs side: 108 og deler med AB sides: 12 = 9 og gange med 8= 72
Svar #12
04. september 2020 af ringstedLC
#10:

(32) siger, at en side i den store trekant er k gange så lang som den ensliggende side i den lille trekant. To ensliggende sider (i hver sin trekant) er modstående sider til to vinkler af samme størrelse.
Hvis man kender to ensliggende sider, kan k beregnes med (31), da:
k kaldes forstørrelsesfaktoren. Når en trekant forstørres ændres kun sidelængderne, - og altså ikke vinklerne.
Skriv et svar til: Jeg har meget svært ved denne opgave
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.