Fysik

Brydning af lys

10. september 2020 af Tippi123 - Niveau: B-niveau

Hej SP

Jeg har et spørgsmål omkring brydning af lys, og håber, at nogen vil svare på det.

Jeg ved, at lysets frekvens vil være uændret ved begge materialer, men bølgelængden vil være mindre i det andet materiale. Der vil så også være et brydningsindeks, der forsæller noget om lysets reducering i hastighed i forhold til i vakuum.

Fx har en diamant et ret højt brydningsindeks på 2,24 (tror jeg det var). Det vil sige, at lyset bevæger sig langsommere i diamanten med en faktor på 2,24 sammenlignet med vakuum.

Men hvilken indflydelse har det så helt konkret på selve lyset? Vil der være mindre lys ved det andet stof (såsom diamanten, hvis man genbruger dette eksemepl)?

Tak på forhånd


Brugbart svar (1)

Svar #1
10. september 2020 af peter lind

Der vil altid også være noget refleksion ved enhver overgang mellem forskellige materialer og derved tab af lysintensitet


Brugbart svar (0)

Svar #2
11. september 2020 af Eksperimentalfysikeren

Den del af lyset, der kommer ind i diamanten, presses sammen i bevægelsesretningen. Når det kommer ud på den anden side, sker der igen en reflektion, der reducerer intensiteten yderligere. Samtidig strækkes lyset ud igen.

Ser vi bort fra reflektionen, svarer det til at nogle meneesker går efter hinanden og kommer til et sted, hvor de er nødt til at gå langsommere. Derved kommer de tættere på hinanden. Når de har passeret stedet, kommer de igen længere fra hinanden. Ser man på den vægt, de har, svarende til energien i lyset, vil vægttætheden blive større, når de kommer tættere på hinanden.


Skriv et svar til: Brydning af lys

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.