Biologi

Denitrifikation og Nitrifikation

20. september 2020 af emily2020 - Niveau: 8. klasse

nogen der kan forklare med et par sætninger hvad det er? 

I må også meget gerne prøve og forklare bildet

Tak på forhånd :)

Vedhæftet fil: nitri.gif

Brugbart svar (0)

Svar #1
21. september 2020 af xbxlxcaa

Jeg anbefaler at du først lige prøver at selv forklare det, også kan der korrigeres på det. :)


Svar #2
21. september 2020 af emily2020

Nitrifikation Nitrifikation er når bakterierne omdanner (ilter) ammoniak (NH3) og ammonium til nitrit og fra nitrit til nitrat. Det er forskellige bakterier som står for hver proces. Nitrat kan optages af planterne gennem rødderne, mens nitrit ikke kan. Hvis stofferne ikke bliver optaget så sker der en nedsivning til grundvandet, ellers går til videre til denitrifikations fasen.

Denitrifikation Denitrifikation er modsat af Nitrifikation det er den proces, der omdanner nitrat til frit nitrogen, så det kan komme op i atmosfæren igen, så processen kan starte forfra.  Denitrfikation er når Nitrat NO3 bliver omdannet til gasformigt eller frit kvælstof af denitrificerende bakterier. Denitrifikation foregår under iltfrie forhold. 

jeg vil meget gerne kunne forklare det til billedet i min opgave men jeg synes det er lidt svært da jeg ikke kan få det til at passe med det jeg har skrevet.


Skriv et svar til: Denitrifikation og Nitrifikation

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.