Biologi

Genetik

01. oktober 2020 af Peter00005 - Niveau: A-niveau

Hej jeg forstår ikke denne opgave. Jeg ved at moren og faren begge bærer det syge gen, eftersom sygdommen nedarves autosomalt recessivt, men jeg ved ikke helt hvordan jeg skal finde ud af hvor mange der bliver syge. Jeg ved at jeg skal lave et krysningsskema, og derefter et stamtræ, men ved ikke hvordan jeg skal lave krysningsskemaet. Håber nogle kan hjælpe.


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. oktober 2020 af ringstedLC

Tre af fem hvalpe blev aflivet pga. muskelsvind. Lav et "standard" krydsningsskema for recessiv arvegang. Og en stamtavle, hvor de aflivede hvalpe ihvertfald er syge. Resten af kuldet må jo være "frie" eller raske bærere af CNM.

Som den interesserede elev du sikkert er, kunne du ved at undersøge evt. avlrestriktioner på sygdommen og derved indsnævre de mulige genotyper på hannen/tæven.


Svar #2
03. oktober 2020 af Peter00005

Jeg forstår virkelig ikke hvordan jeg skal lave krysningsskemaet, da jeg finder kun ud af genotyper for 4 muskelsvind, men ikke 5


Brugbart svar (0)

Svar #3
03. oktober 2020 af ringstedLC

Et krydsningsskema viser mulige genotyper for ét afkom.

Alle helsøskende har det samme skema. På figuren er vist nedarvning af Brun/blå øjenfarve. Afkommet kan altså blive B1b1, B1b2, b1b2 eller b1b2. Da "B" dominerer vil afkom med "B" få brune øjne fra forælder "1". Hvis der derimod modtages "b" fra "1" vil afkommet få blå øjne, da "2" kun kan afgive "b".

I opgaven: "C" er syg, "c" er fri.

En hvalp med fænotype "syg" har genotype "CC". En hvalp af samme kombination med fænotype "rask" har genotype "Cc" eller "cc". Ved "Cc" har man så en bærer (≈ kan videreføre til næste generation) af sygdommen. Ved "cc" har man en fri (≈ kan ikke videreføre).

Før DNA-test for alvor blev muligt, havde man ingen anden mulighed for at bekæmpe CNM end at undgå parringer med individer, hvis hel- eller halvsøskende var syge.

Selvom vi antager at der ikke parres med syge forældredyr, er det jo ikke sikkert, at en ofte brugt hanhunds 50 første parringer rammer en tæve, der er også er bærer, ej heller, at der så fødes en syg hvalp, så hannen kan udelukkes. Men alle hvalpene i de parringer kan være bærere. Og man skal ikke have set på ret mange stamtavler for at erkende, at det dermed grænser til det umulige at udelukke uheld.

I flg. Dansk Retreiver Klub er der pt. intet krav om DNA-test af forældredyr.


Skriv et svar til: Genetik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.