Fysik

Eksperiment: Stående bølger på en snor

04. oktober 2020 af louisesørensen2 - Niveau: C-niveau

Hej

Min gruppe og jeg har i undervisningen lavet et klassisk eksperiment med stående bølger på en snor.

Her har vi haft en tonegenerator koblet til en vibrator med en snor fastgjort i den ene ende og snoren hængende udover en trisse med varierende lod på i den anden ende.

Dog har vi virkelig svært ved netop denne repport - som nok også kommer af vi hverken forstår opgave, vores målte data og hvordan vi skal bruge dataen.

Det er vigtigt at nævne at vi har læst i vores fysikbog, systime, Restudy.dk og youtube, dog uden konkret svar.

Af svar søger vi følgende:

- Formål med eksperimentet

- Teorien bag eksperiementet, og hvorfor.

- Hvordan vi bruger vores data.

Vi er virkelig interesseret i at forstå dette eksperiment, - men især interesseret i at forstå hvordan vi skal bruge vores data og hvordan skal kunne afbillede det i en grafisk model.

Jeg har ved hæftet opgaven, hvis nogen vil være interesseret i at give det et skud. 

Vigtigt er at nævne at vi er ikke dovne, vi er interesseret i at lære - det er os som skal lave opgaven med hjælp fra jer.

p.s. Vi forstår hellere ikke hvorfor vi ikke skal bruge v=\sqrt{\frac{m\cdot g}{\mu}}, hvor m er massen og mu er snorens masse pr meter, og v = bølgens udbredelsesfart


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. oktober 2020 af peter lind

Formålet med eksperimentet er at eftervise loven

se https://en.wikipedia.org/wiki/String_vibration 

Der står jo i de vedlagte, hvordan i skal bruge data så jeg forstår ikke hvordan i kan være i tvivl


Svar #2
04. oktober 2020 af louisesørensen2

Det korrekt, der står i vedhæftede hvordan dataen skal bruges, men vi får ikke en ligefrem proportionalitet frem når vi laver regression - faktisk slet ikke.

Jeg har vedlagt vores data. 

Og nu, som opgaver beder mig om laver jeg regression på kvadratroden af newton (x-værdier) og frekvensen (y-værdier)

Hertil får jeg slet ikke en ligefrem proportionalitet (se vedhæftede)


Brugbart svar (0)

Svar #4
04. oktober 2020 af peter lind

I må have lavet en fejl. Jeg ar lagt mærke til at den er linær, men har et konstantled som er lige så stor som hældningen. Har i bare fået lavet en forskydning ?

Hvad med de andre kurver ? Er de det samme. Man bliver som regel bedre efter den første


Svar #5
04. oktober 2020 af louisesørensen2

Der er helt sikkert en eller flere fejl, som vi ikke ser.

Mht. de andre kurver, så vil jeg sige, en kombination af at opgaven ordret snakker om "ligefrem proportionalitet" og det er fysik på C-niveau, så vil jeg mene at vi kun skal se på den linære model.


Skriv et svar til: Eksperiment: Stående bølger på en snor

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.