Matematik

Parameterfremstilling

05. oktober 2020 af masteredvin45 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg forstår ikke helt hvordan jeg skal beregne den her opgave.

Håber at I kan hjælpe, og tak på forhånd.


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. oktober 2020 af mathon


Brugbart svar (0)

Svar #2
05. oktober 2020 af mathon

betyder:
                  En ret linje \small l har retningsvektor \small \overrightarrow{r}=\bigl(\begin{smallmatrix} 1\\ 2 \end{smallmatrix}\bigr) og går gennem A(-10,20).


Brugbart svar (0)

Svar #3
05. oktober 2020 af mathon

\small \begin{array}{llllll} \textup{Variable punkter }P(x,y)\\ \textup{p\aa \ }l\textup{ kan derfor beskrives:}&l\textup{:}&\left \{ P(x,y)\mid \overrightarrow{OP}=\overrightarrow{OA}+t\cdot \overrightarrow{r}\quad \wedge \quad t\in\mathbb{R}\right \}\\\\& l\textup{:}&\left \{ P(x,y)\mid \begin{pmatrix} x\\y \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} -10\\20 \end{pmatrix}+t\cdot \begin{pmatrix} 1\\2 \end{pmatrix}\quad \wedge \quad t\in\mathbb{R}\right \} \end{array}


Svar #4
05. oktober 2020 af masteredvin45 (Slettet)

Tak, jeg har også et andet spørgsmål, til en anden opgave.

En ret linje går gennem punktet A(10,0), og hældningsvinklen v er givet ved v = 60o.

a) Bestem en ligning for linjen l.


Brugbart svar (0)

Svar #5
06. oktober 2020 af mathon

#4

             \small \small \begin{array}{lllll} \textup{linjens ligning:}&y=\tan(v)\cdot x+b\\\\& y=\tan(60\degree)\cdot x+b\\\\& y=\sqrt{3}x+b&\textup{gennem }A(10,0)\\\\ &&0=\sqrt{3}\cdot 10+b\\\\&& b=-10\sqrt{3}\\\\& y=\sqrt{3}x-10\sqrt{3} \end{array}


Skriv et svar til: Parameterfremstilling

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.