Matematik

Tangenthældning

07. oktober 2020 af javannah5 - Niveau: A-niveau
Har brug for hjælp til at løse spørgsmål 1, 2 og 3
Hvordan løser man dem og hvorfor løser man dem som man gøre?

Brugbart svar (0)

Svar #1
07. oktober 2020 af Mathias7878

1) Brug formlen for tangentens ligning

\small y = f'(x_0)\cdot (x-x_0)+f(x_0)

2) Løs f'(x) = 12, hvilket giver dig x-koordinatet til røringspunktet. Udregn derefter y-koordinatet til røringspunktet ved at indsætte den fundne x-værdi ind i f(x). Du har nu et punkt samt kender hældningskoefficienten, der er 12, som jo er lig med a i den lineære funktion på forskriften y = ax+b. Du har da alt til at kunne isolere b, der er ligningen for tangenten, der har hældningskoefficient 12.

3) Isoler først y. Du ved, at tangentens hældning er givet ved a i den lineære forskrift for y = ax+b. Du skal dermed løse f'(x) = a, således at de to tangenter har samme hældning, ergo er parallelle. Så gør du bare det samme, som jeg skrev i 2). 

- - -

Svar #2
07. oktober 2020 af javannah5

I spørgsmål 1 brugte jeg også den samme formel i starten, men brugte den forkert, så hvordan skal formlen bruges til at finde frem til besvarelsen?

Brugbart svar (0)

Svar #3
07. oktober 2020 af Anders521

#2 Du skal gerne vide hvad de enkelte bestanddele i formlen er.  Vis os hvad du er nået frem til.

Svar #4
08. oktober 2020 af javannah5

Er det noget som også står i min formelsamling?

Brugbart svar (0)

Svar #5
08. oktober 2020 af Anders521

#4 Nok ikke i din formelsamling, men i din lærebog. 

Brugbart svar (0)

Svar #6
08. oktober 2020 af Mathias7878

1)

\small y = f'(x_0)\cdot (x-x_0)+f(x_0) = (6 \cdot 2 -6)\cdot (x-2)+(3 \cdot 2^2-6 \cdot 2 +5) = 6x-7

- - -

Skriv et svar til: Tangenthældning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.