Dansk

Er det grammatisk korrekt?

22. november 2020 af 1234vedikke - Niveau: B-niveau

Jeg har skrevet:

"Med hensyn til de tavse hentydes der nok til de fattige, kasteløse."

Kan man godt sætte et komma dér, hvor jeg har sat den, og kan jeg godt afslutte mit sætning på den måde eller er det forkert?


Brugbart svar (1)

Svar #1
24. november 2020 af Stygotius

Det er noget sludder at skrive: "Med hensyn til de tavse". Lær dog at bruge de rigtige præpositioner (forholdsord) eller ledsætninger (bisætninger). Kan du ikke stave til  "Når man siger" eller "Med udtrykket".

Hvorfor er så mange danskere blevet helt umulige (eller så dovne) når det drejer sig om at vælge og bruge de rigtige præpositioner ?  Du kunne lige så godt have sagt noget sludder som "i forhold  til

Kommaet er lidt forkert. Det er et opremsningskomma, men det sættes normalt (i stedet for et og") mellem flere end to muligheder. Mellem de to sidste skriver man dog et "og". 

Eks. "Hun taler både engelsk, tysk, fransk, russisk og spansk.  


Svar #2
24. november 2020 af 1234vedikke

Jeg vidste faktisk godt, at mit forholdsord var forkert (men jeg vidste ikke helt, hvilket jeg skulle bruge istf. Jeg havde skrevet i 6 t. på daværende tidspunkt, så jeg var muligvis også lidt træt) derfor håbede jeg på, at nogen også ville rette den del, tak.

Jeg endte dog med at lave lidt om på sætningen til: 'Det forfatteren hentyder til, når han skriver om de tavse er netop de kasteløse.' - Jeg ved heller ikke om det er korrekt...

De kasteløse er de fattige, skulle der stadig være et 'og' imellem? Jeg kunne vel også bare nøjedes med at skrive 'de kasteløse' eller hvad?

Brugbart svar (1)

Svar #3
26. november 2020 af Stygotius

Jeg forstår dig godt nu. 

Jeg ville i dit tilfælde simpelthen skrive: "Med "de tavse" hentydes der sikkert til de kasteløse".

De kasteløse var da bestemt fattige, men egentlig betyder det "de der er ude kaste"  ( på  engelsk "the untouchables" (= de urørlige), som var dem der rangerede lavest i det indiske samfund.

Dit forslag er også helt korrrekt og vældig fint..


Skriv et svar til: Er det grammatisk korrekt?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.