Matematik

Partielt afledede

29. november 2020 af K22 - Niveau: Universitet/Videregående

Hvordan bestemmer jeg de partielt afledede af Q mht. p og q for denne funktion?


Brugbart svar (1)

Svar #1
29. november 2020 af Anders521

#0 Ved at bruge kædereglen.

∂Q(p,q)/∂q = 2· ( Σi=1 n (pt + q - yi) )


Svar #2
29. november 2020 af K22

Tak. Det er også den metode, jeg har forsøgt at bruge, men får ikke det rigtige svar. Kan du give et hint til, hvordan jeg skal starte? Det kan være, at det er der, det går galt.

Brugbart svar (1)

Svar #3
29. november 2020 af Anders521

#2 Vi forenkler problemet ved at lade Q kun have et led:                                                                                                                                                           Q(p,q) = ( pt + q - y1 )2.                                                                Altså er                                                                                                                                                                                                                                 ∂Q(p,q)/∂q = 2( pt + q - y1 ).                                                            Godt, vi lader Q nu have to led:                                                                                                                                                                                                    Q(p,q) = ( pt + q - y1 )2 + ( pt + q - y2 )2                                      Altså er                                                                                                                                                                                                                                  ∂Q(p,q)/∂q = 2( pt + q - y1 ) + 2( pt + q - y2 )                                    Jeg er sikker på du kan gennemskue mønsteret, når du lader Q have n led (ens) led.


Svar #4
29. november 2020 af K22

Er det så 2(pt + q - y_n), hvis det skal være n led? Skal t ikke være t_1 dvs. t_n?


Brugbart svar (1)

Svar #5
29. november 2020 af Anders521

#4

Er det så 2(pt + q - y_n), hvis det skal være n led?

Ja, det er så den partielle afledede mht. q. Dog skal y-leddet være yi.

Skal t ikke være t_1 dvs. t_n?

Mht. ∂Q(p,q)/∂p skal der ganges t på summanden 2(pt + q - yi). Bemærk, at der i summen af Q ikke stod ti.


Skriv et svar til: Partielt afledede

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.