Biologi

fisk

22. december 2020 af casparolsen233 - Niveau: A-niveau

Hej jeg har virkelig brug for jeres hjælp til opg 2!

håber i kan hjælpe :)))

Vedhæftet fil: Udklip.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
22. december 2020 af ringstedLC

2. Lav en tidsakse ved at nærlæse al teksten. Det handler om, at effekten af den første- og den anden vacc. skal være aftaget tilpas, for at den levende kun virker på nogen ørreder.


Svar #2
23. december 2020 af casparolsen233

Tak for hjælpen! Men kunne du uddybe din forklaring lidt mere? Jeg har ikke rigtig fanget hvad du mener :(

Brugbart svar (0)

Svar #3
23. december 2020 af ringstedLC

Antistoffernes effekt er forsvundet efter t6 = 6 mdr.

t0 : En tilfældig "blanding" af fisk deles i to og den ene del vaccineres m. død vacc. (1:10) som         sikkert den sædvanlige kur mod smitten.

t1 : Nogle af de vacc. revaccineres m. død vacc. i forskellige konc.

t4 : Alle inficeres med levende vacc.

I datasættet kan du sikkert se, hvordan dødeligheden stiger efter t4, hvor effekten af den levende Y. ruckeri sætter ind. Og sikkert mest i gruppen "Ikke vacc." fordi dens a-stof. er mindst t4 = 4 mdr. gammelt.

Tænk så over, hvad der ville ske, hvis man inficerede med den levende umiddelbart efter t0. Eller umiddelbart efter t1. Husk: Det tager tid, før der dannes antistoffer.


Svar #4
24. december 2020 af casparolsen233

Tusind tak! Min lærer sagde at man skal være helt sikker på at antistoffet er ude af væsken/fortyndingen? vil det være svaret til spørgsmålet inklusiv vaccinationsresponset vil tage noget tid?


Brugbart svar (0)

Svar #5
24. december 2020 af ringstedLC

Er ikke så enig. Hvis man ville være helt sikker på dét, skulle der ventes i mindst 6 mdr., da erfaringen jo er, at sygdommen optræder igen efter ca. 6 mdr.

I mine ører lyder det mere plausibelt, at der inficeres, når effekten af revacc. er ved at klinge af, og ikke, når den er væk. Så ville der jo heller ikke være nogen idé i at revacc. med forskellige koncentrationer. Desuden går ørrederne mig bekendt ikke i fortyndingen i 3 mdr. Så skulle der jo jævnligt tilføres vacc. pga. vandforbruget i bassinerne.

Hvis du har adgang til studienet.dk: https://www.studienet.dk/biologi-a-stx-29-maj-2020/opgave-4-vaccination

Men vacc.-responstiden spiller selvfølgelig en rolle.


Skriv et svar til: fisk

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.