Biologi

celledeling

25. december 2020 af august543 - Niveau: C-niveau

Hej.

Jeg undrer mig over om gærceller kan formere sig under anaerobe forhold. Umiddelbart ville jeg tro at de ikke vil formere sig pga. af de iltfattige forhold men blot slå over i en gæringsprocess. Jeg har søgt rundt på nettet, men jeg har dog ikke fundet svar på det. 

Desuden undrer jeg mig også over noget andet. Når gærceller respirerer under aerobe eller anaerobe forhold vil de nedbryde glukose, men hvilken betydning vil det få hvis de nedbryder stivelse i stedet for(og hvornår benytter de stivelse i stedet for glukose)?

Tusing tak på forhånd. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. december 2020 af ringstedLC

Nedbrydelsen af stivelse giver glukose.

På oversigten over nye tråde ser hjælperne alle spørgsmål. Undlad derfor at oprette flere tråde med samme spørgsmål, også selvom du ikke får svar på en Juleaften.


Svar #2
25. december 2020 af august543

#1

Nedbrydelsen af stivelse giver glukose.

På oversigten over nye tråde ser hjælperne alle spørgsmål. Undlad derfor at oprette flere tråde med samme spørgsmål, også selvom du ikke får svar på en Juleaften

Men hvilken forskel gør det at man nedbryder stivelse frem for ren glukose?


Brugbart svar (0)

Svar #3
25. december 2020 af ringstedLC

Det er en mere indviklet proces at nedbryde stivelse. Nedbrydningen af stivelse til glukose tager også relativt lang tid og tid koster energi, - altså energi fra en anden kilde.

Energien kommer så over længere tid/i mindre mængder pr. tidsenhed. Derfor kræves der både et system, der kan lagre stivelsen (mave-tarmsystem) og et som kan give/afgive energien.

Eks.: Det brød (helst groft), du spiser om morgenen, giver dig ikke energi her og nu. Det nedbrydes først i løbet af de følgende timer og giver dig glukosen som er direkte energi til muskler og hjerne m.m. Du kan bruge formiddagen på noget andet end at spise fordi der er "tanket op".

Hvis din morgenmad derimod består af ren sukker (fx en slikskål her i juledagene), ja -, så får du en masse energi, men er snart sulten igen fordi energien er væk eller rettere sagt; den er blevet til overvægt som er en form for energidepot. Nu er der jo sjældent langt til den næste slikskål, men hvis du nu selv skulle opsøge og kæmpe dig frem til føden, så fik du nok ikke lavet så meget andet resten af dagen.

Groft sagt: Simple organismer æder, vokser op og formerer sig. Mere komplicerede organismer æder måltider, sover/fordøjer føden, vokser op og formerer sig.

Undtagelser: Fx bier og myrer; relativt simple organismer, men her optager de enkelte individer (arbejderne) meget mere energi end de selv skal bruge. Overskuddet bringes til boet, hvor kun dronningen og dronerne tager sig af formeringen. Det gør hele boet til en kompliceret "organisme".


Skriv et svar til: celledeling

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.