Biologi

Ondt i en af benene

03. januar 2021 af MatteTeenDk (Slettet) - Niveau: 9. klasse
Hej,
Fik for nogle få dage siden ondt i mit ene ben et sted jeg ikke ved hvordan jeg skal beskrive. Hvad kan være årsagen til det? Overanstrengelse? Er moderat fysisk aktiv hver dag. Jeg synes selv det gør ondt når jeg løber ture med benet.
På forhånd, tak

Mvh MathiasSA1

Svar #1
03. januar 2021 af MatteTeenDk (Slettet)

Hej,
Ved ikke om det er et tegn på sygdom men tænker mere det er en hævelse.

Brugbart svar (1)

Svar #2
03. januar 2021 af Krollo (Slettet)

Du bør gå til lægen og få en konsultation, hvis det er alvorligt. Folk på Studieportalen er ikke egnet til at diagnosticere dig, da de fleste her ikke er læger... Håber dit ben får det bedre :)


Svar #3
03. januar 2021 af MatteTeenDk (Slettet)

Hej Krollo, mange tak for dit bud! Når jeg er stillesiddende, kan jeg ikke mærke noget. Jeg antager, at jeg skal holde benet mere i ro. Jeg har sikkert fået det, pga. for højt aktivitetsniveau eller, evt. om natten hvor jeg ikke har faldt ordentligt til ro med benene, altså hvor de tit har været i bevægelsestilstand. Det skal nok gå væk om, ca. en uges tid. Jeg ved ikke helt om det nytter noget at kontakte en læge, hvis det er en overanstrengelse. Mine forældre sagde følgende tidligere: "Det ligner en overanstrengelse, hold pause". 

Hvis vi ser bort fra det jeg skrev, må du have et stort tak alligevel for at komme med bud!

Mvh MathiasSA1 


Brugbart svar (1)

Svar #4
04. januar 2021 af DrNielsen

Hvis du har et sundhedsmæssigt problem skal du gå til din læge. Majoriteten her er ikke kvalificerede i at diagnosticere og/eller rådgive.

Selv hvis man er læge - hvilket jeg er - kan jeg ikke hjælpe dig uden at undersøge dig.

Man kan - og bør - altid ringe til sin læge og høre hvad denne synes - man behøver ikke altid nødvendigvis at møde op. Somme tider kan det klares telefonisk.

Vh en læge.


Svar #5
04. januar 2021 af MatteTeenDk (Slettet)

#4

Hej, fandt ud af at det var en skinnebensbetændelse der fandt sted. Jeg fik i en vis grad overanstrengt mit ene ben da jeg løb i lang tid i en fodboldkamp, for under en uge siden. Dog er det mystisk at jeg bliver øm når jeg er vant til at løbe. Det kan også være fordi det har været for ensformige bevægelser hele tiden eller at jeg skød for meget til bolden for at score må.

Vh MathiasSA1


Svar #6
05. januar 2021 af MatteTeenDk (Slettet)

Lige et hurtigt ekstra spørgsmål:

Bør jeg kontakte lægen så snart som det er muligt fordi jeg flere gange om måneden oplever forstoppelse, samt så efter hvert måltid larmer nogle dele af mit tarmsystem også selvom det er et lille mellemmåltid.

Jeg har haft det i flere måneder det med larmen. Mine forældre ved godt at jeg tit døjer med det. Larmen er også fremme før et måltid. Ved ikke hvad jeg skal gøre for at formindske det fordi det irriterer mig grænseløst. Oppustethed opstår jævnligt for mig.

Det er også ærgreligt/nederen at jeg har andre ting i min krop som, fx det venstre stemmebånd som er skadet og ikke kan gøres noget ved.

Håber en af jer måske kan skrive om det er nødvendigt at kontakte lægen.

Vh MathiasSA1


Brugbart svar (1)

Svar #7
07. januar 2021 af DrNielsen

Hvis du synes det er et problem skal du kontakte din læge og ikke studieportalen.

Husk yderligere på at du lige nu oplyser personlige sundoplysninger om din person på et forum der er åbent for alle. 

Flere lægefaglige spørgsmål frabedes :-)


Brugbart svar (0)

Svar #8
08. december 2021 af Quarr

Jeppe101 kan du venligst slette den her tråd. :)

- - -

Ja

 


Skriv et svar til: Ondt i en af benene

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.