Biologi

Blodtryk

05. januar 2021 af august543 - Niveau: B-niveau

Hej

Jeg har om hjertet men jeg forstår ikke rigtig sammenhængen mellem flow, modstand og blodtryk.

Min lærer siger at blodtrykket stiger når flowet bliver større, og at blodtrykket falder når modstanden gøres større.

Er der nogle der kan forklare mig det?

Tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. januar 2021 af ringstedLC

Flow er mængden af blod pr. sek. og er afhængigt af modstanden og trykket. En dødt hjerte giver intet tryk og derfor intet flow (0 l/s). Og en blodåre, der er klemt helt sammen (meget stor modstand) giver 0 l/s.

Din lærer har formentligt sagt, at flowet stiger, når trykket stiger. Og at trykket falder, når modstanden gøres mindre.


Brugbart svar (0)

Svar #2
07. januar 2021 af DrNielsen

BT = CO x TRP

CO = BT / TPR

TPR = BT / CO

_____

BT = Blodtryk

CO = Cardiac output = flow

TRP = total perifær modstand = modstand

Dvs. trykket er ligefrem proportional med både flow og modstand. Med andre ord; hvis flowet stiger, stiger trykket og hvis modstanden øges stiger trykket. Hvis du klemme sammen om en haveslange øger du modstanden - og så kan du nok forestille dig at trykket stiger.

CO er ligefrem proportinal med BT og omvendt proportinal med TPR. Det giver mening; med højere tryk løber mere vand gennem vandslangen. Hvis modstanden falder bliver CO større grundet den omvendte proportionalitet. Det svarer til at du løsner grebet om vandslangen - da vil mere vand igen passere gennem slangen.

Ud fra de tre ligninger øverst kan du finde ud af alle dine spørgmål :-)


Skriv et svar til: Blodtryk

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.