Fysik

Proteinsyntesen (I kroppens celler)

07. januar 2021 af MatteTeenDk (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej, nogle der har gode links til at få forklaret proteinsyntesen og hvilke ting der foregår fordi jeg synes det er lidt svært når man læser det fra Gyldendal, biologi. 

Jeg ved følgende: Ribosomerne laver proteiner og at mRna kommer hen til ribosomerne. 

Mrna er en kopi af den kodende streng og hvorfor skal den have kopi af den og hvorfor ikke af den anden streng over for den kodende streng. Hvad menes med kodende streng, udover noget med gener og baser der er i bestemte rækkefølger? Hvad hedder strengen over for den kodende streng i et DNA, og hvorfor?

På forhånd, tak

Vh MathiasSA1


Brugbart svar (1)

Svar #1
07. januar 2021 af Krollo (Slettet)

Hej. Dit spørgsmål vedrører biologi og ikke fyisk :)

Svar på dit spørgsmål
Nukleotid
DNA består af seks primære byggesten; sukkermolekylet deoxyribose, et fosfatmolekyle og de fire baser adenin, thymin, guanin og cytosin. Et nukleotid består af et deoxyribosemolekyle, et fosfatmolekyle og én af de fire baser.

RNA-polymerase
Et enzym.

Den kodende streng og skabelonstrengen
DNA har struktur som en dobbelt alfahelix, altså ligner det en stige. Det beskrives også som antiparallelt, idet de to strenge 'løber modsat hinanden'. Den ene streng kaldes den kodende streng, og det er her, at generne sidder. Den anden streng kaldes skabelonstrengen eller den komplimentære streng.

Under transkriptionen vil RNA-polymerase parre de RNA-nukleotider, der findes frit i cellen, med skabelonstrengens DNA-nukleotider ved brug af baseparringsprincippet. Derfor dannes der nu en ny skabelonstreng, som næsten er identisk med den kodende streng; forskellen er, at den er opbygget af RNA-nukleotider. Herefter vil RNA-polymerase parre nukleotiderne fra start- til slutkoden, hvorved der dannes en RNA-streng, der indeholder samme genetiske kode som den kodende streng; dog er thymin (T) erstattet med uracil (U).

Når RNA-polymerase når stopsignalet, giver den slip på DNA'et, som igen lukker sig sammen. Det nydannede DNA kaldes mRNA (messenger-RNA). Det sendes ud i ribosomerne, hvor proteindannelsen skal ske ved translation. På dansk kaldes mRNA også budbringer-DNA.

------------------------------------------------------
Har vedhæftet et billede fra min grundbog (Yubio C 2020), der forsimplet illustrerer processen. (: Det er også dér, jeg har min viden fra.

Vedhæftet fil:Transkription.jpg

Svar #2
07. januar 2021 af MatteTeenDk (Slettet)

Hej Krollo, mange tak fordi du tit har lyst til at hjælpe mig! Sætter jeg stor pris på! :D :) Kigger på dine formulerende sætninger lidt senere, fordi jeg skal lige om nogle få min. noget vigtigt.

Ups, jeg kom til at kategorisere mit emne under "fysik". Tak, fordi du opdagede fejlen, jeg foretog mig. Skal nok holde mig mere skarp på, hvad jeg vælger, til næste gang. Ved godt det skulle under "biologi". (:

Vh MathiasSA1

Fortsæt god aften, Krollo! :D


Skriv et svar til: Proteinsyntesen (I kroppens celler)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.