Matematik

Kan nogen hjælpe mig med denne her opgave

10. januar 2021 af mikibricky - Niveau: B-niveau
Vedhæftet fil: Unavngivet dokument.pdf

Svar #1
10. januar 2021 af mikibricky

Opgave 3 En virksomhed ønskede at undersøge sammenhængen mellem prisen på en vare og salget.

Pris i kr.       4          10           55     40     170      80       110     30

Salg i styk 710      695         590      625  360    555         480     655

a) Indtegn punkterne i et koordinatsystem b)

Undersøg om der er en tilnærmelsesvis lineær eller eksponentiel sammenhæng mellem pris og salg. (Hint: Vurder i hvilken model forklaringsgraden r 2 er størst.)

c) Bestem en forskrift (modellen) for salget som funktion af prisen og forklar hvad koefficienterne a og b viser

d) Hvor stort et salg vil der ifølge modellen være ved en pris på 100 kr. og på 25 kr.?


Svar #2
10. januar 2021 af mikibricky

* b) Undersøg om der er en tilnærmelsesvis lineær eller eksponentiel sammenhæng mellem pris og salg. (Hint: Vurder i hvilken model forklaringsgraden r 2 er størst.)


Brugbart svar (0)

Svar #3
10. januar 2021 af ringstedLC

#0: Du har for ganske nylig kvitteret for gennemlæsning af "betingelser for at bruge forummet", hvor der bl.a. står, at du skal give dine indlæg en sigende titel. "Kan nogen hjælpe mig..." er ikke en sigende titel. Du kunne fx have skrevet: "Sammenhæng mellem pris og salg", altså brugt nogle nøgleord fra opgaveformuleringen.

Der står også, at du skal beskrive, hvad du selv har fundet ud af og hvor det konkret kniber.

Vi har mest lyst til at hjælpe de elever, der bl.a. opfylder disse to krav.

a) Her bruges din CAS.

b) Lav både lineær- og eksponentiel regression på data med din CAS og se på R2 værdien hvilken type, der giver den bedste regressionsmodel/største R2.

c) CAS giver dig forskriften: Du forklarer betydningen af a og b.

d) Bestem Model(100) og Model(25).


Skriv et svar til: Kan nogen hjælpe mig med denne her opgave

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.