Fysik

Elektrisk effekt

22. januar 2021 af louisesørensen2 - Niveau: B-niveau

Hej derude

Jeg troede jeg havde ok styr på elektricitet indtil jeg fik den her opgave - jeg er fuldstændig sat af.....

Hvis nogen ved noget om dette, må de meget gerne byde ind!

Bemærk vedhæftede


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. januar 2021 af mathon


Brugbart svar (1)

Svar #2
22. januar 2021 af mathon

Der kan i boligen ikke tændes for spændingen. Lyset brænder ikke, med mindre der aktivt "tændes" for det. Køleskabet er altid tilsluttet. Mikrobølgeovnen skal aktiveres og er tidsstyret. Måleren kan ikke æde og måler kilowattimer - ikke kilowatt. Lynet kortslutter ikke, men kan smelte kobber. Er der elafbrydelse ude ved vejen, er boligen uden el.


Svar #3
22. januar 2021 af louisesørensen2

Det var fandeme imponerende...


Brugbart svar (0)

Svar #4
23. januar 2021 af ringstedLC

"Årsagen var, at lynet var slået ned og havde kortsluttet to ledninger ude ved vejen." -, er ikke nødvendigvis en fejl i teksten.

Min egen erfaring med lynnedslag:

Da et tordenvej for mange år siden hastigt nærmede sig, nåede jeg kun lige at tænke over, om PC'en burde slukkes for at undgå "ulovlig nedlukning", før lynet slog ned hos genboen og raserede hans eltavle, så den måtte udskiftes komplet. Det skete formentlig gennem hans skorsten, da murværket havde givet sig så tapetet slog folder. Måske ramte lynet også mit hus eller måske vandrede overspændingen gennem vores fælles mastesikringsboks i vejkanten ind i mit hus og bevirkede:

- Alle mastesikringerne gik.

- HFI-relæet slog fra og måtte kasseres.

- Vaskemaskinen "døde" fordi dens elektronik er beskyttet mod overspænding.

- Computerskærmens ene farvekanon og videokortet "døde".

- Husets udvendige telefonledning (fastnet) måtte udskiftes og senere blev telefonkablet i vejen gravet op og min forbindelse koblet til et andet (ekstra) kabel, da det oprindelige var beskadiget.

- Det telefonstik, der sidder, hvor nettet kommer ind i huset, eksploderede, så selv hundene vågnede. Fra stikket udgik to ganske tynde kabler; ét på ca. 3 m. til PC/modem og en telefon og et andet meget længere, til en anden telefon i huset. Denne måtte kasseres og ca. en halv meter fra den var kablets isolering smeltet. Men den første telefon virker i dag. Stikket på kablet ind PC'ens modem var smeltet og den løse kabelende lå en halv meter væk. Selve det indbyggede modem var dødt.

Rækkefølgen af -, og hvordan ovenstående detaljer kunne ske, kan jeg kun gisne om.

I realiteten er vores elektriske apparater og indvendige kabelnet slet ikke beskyttet mod lynets enorme spændingsfald. Eksempel: En afbryder, hvor kontaktsættet er afbrudt med en afstand på 5 mm., giver blot "en lidt større modstand" for lynets strøm.

Derfor er husets lynafleder en meget vigtig installation.


Skriv et svar til: Elektrisk effekt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.