Biologi

Nervesystemet

28. januar 2021 af Quarr - Niveau: 9. klasse

Jeg ved i hvert fald de hedder neuroner. De sender nogle elektriske impulser. Ved ikke andet.

Er der nogen af jer som kan forklare nervesystemets funktion altså ved træning og i det hele taget hvad der sker når noget gør ondt? Forresten, så skal det bare fylde 9. klasse niveau. Tak! Synes det står kompliceret skrevet på nettet og på YT kan jeg ikke finde noget der dækker mit pensum om det.


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. januar 2021 af Skaljeglavedinelektier

Nerverceller hedder neuroner. 

Du må have læst noget mere i dit pensum eller på nettet? 


Svar #2
29. januar 2021 af Quarr

#1 Jamen jeg forstår det ikke så godt fordi det står beskrevet svært.

- - -

Ja

 


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. januar 2021 af Skaljeglavedinelektier

Det er jo nogle ret brede spørgsmål, du stiller. Kan du snævre det lidt ind, ift. hvad du ikke forstår?


Svar #4
29. januar 2021 af Quarr

Ok, det skal jeg nok #3

- - -

Ja

 


Brugbart svar (1)

Svar #5
30. januar 2021 af Studmed96

Nervesystemet består af det centrale nervesystem, som er din hjerne og rygmarv. Derudover findes der det perifære nervesystem, som er nerverne, der udgår fra din rygmarv og løber ud i eksempelvis arme og ben. Funktionen af de perifære nerver er at gøre dig i stand til at bevæge dine muskler, samt at forsyne din hjerne med sanseindtryk. Derudover findes der en række dybe reflekser, som ikke er styret af din vilje (du kender måske hammer mod knæet). Det er helt rigtigt at nervefibrene er opbygget af neuroner, som leder elektriske signaler. Kom endelig med flere, lidt mindre brede spørgsmål, hvis du er i tvivl. 


Svar #6
12. april 2021 af Quarr

#5 eller #3

Hvad ville der ske hvis axonet ikke var beskyttet? 

Hvordan frigiver axonet transmitterstoffer og hvordan ved man om der er mange eller få transmitterstoffer? Fx frigives der mange af transmitterstofferne når der spises noget meget varmt mad. I lignende den stil.

På forhånd tak :-)

- - -

Ja

 


Skriv et svar til: Nervesystemet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.