Biologi

Hæmatokritværdi

02. februar 2021 af Emilie0077 - Niveau: A-niveau

God formiddag

Jeg vil lige høre, om der måske er en der vil svarer på 2 spørgsmål for mig? Det er følgende:

1.     Hvordan kan en høj hæmatokritværdi give bedre kondi?

2.     Hvad ændres og hvad ændres ikke ved blodet, når man forbedrer sin kondi?

Tusind tak på forhånd! :)


Brugbart svar (1)

Svar #1
02. februar 2021 af Studmed96

Jeg har ikke tænkt mig at lave dine lektier for dig, men vil gerne hjælpe dig på vej. 

Tænk først på hvad det egentlig vil sige at have en høj hæmatokritværdi. Dernæst tænk på hvad kondi-begrebet dækker over. Ilt binder sig i de røde blodlegemer, og lungerne kan (medmindre man er top trænet atlet) mætte alle de røde blodlegmer det overhovedet skulle være med ilt. Så hvis man øger sin mulighed for at få transporteret ilt rundt i kroppen, og ud til de arbejdende muskler kan man måske cykle længere tid op af bjerget end sin konkurrent. 

Spørgsmål 2 lyder det til at de fisker lidt efter hvordan træning påvirker hæmatokritværdien. Her snakker man om plasmaekspansion. Når man begynder at træne sig op holder kroppen simpelthen lidt mere væske i blodet end ellers, hvilket får hjertet til at slå kraftigere, da det fyldes mere inden hvert slag. Hvis kun blodplasma øges, og ikke mængden af de røde blodlegemer, så kan du selv tænke sig til effekten på hæmatokritværdien. Dog skal det nævnes at der produceres flere røde blodlegemer efter noget tid i god kondi, men dette sker meget langsomt i forhold til den omtalte plasmaekspansion. 

Hvad der ikke ændres ved blodet, når man forbedrer sin kondi? Uha, det er sgu svært at se hvad de fisker efter her. Der er sikkert nogle andre her på siden, der kan svare bedre på det, end mig. Der er en masse ting i blodet, der ikke bliver påvirket af træning, men jeg tænker ikke at det er relevant her. 


Skriv et svar til: Hæmatokritværdi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.