Kemi

stofmængde

06. februar 2021 af nannho - Niveau: C-niveau

Hejsa.

Jeg sidder med en kemiaflevering, at jeg er gået helt i stå med.

Er der nogle der kan hjælpe mig med hvilke formler jeg skal benytte til at løse den vedhæftet opgave?

God lørdag til jer.

Vedhæftet fil: Kemi.docx

Brugbart svar (0)

Svar #1
06. februar 2021 af mathon

a) 
       Beregn først antal mol     \small n=V\cdot c

       Beregn derefter massen  \small m=V\cdot c\cdot M


Brugbart svar (1)

Svar #2
06. februar 2021 af mathon

b)
    Du skal naturligvis bruge en 500 mL-glaskolbe


Brugbart svar (1)

Svar #3
06. februar 2021 af AngelOneOne

#2 - Er nu sikker på Mathon mente en 500 mL målekolbe ;o)

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (1)

Svar #4
06. februar 2021 af AngelOneOne

c)

Fortynningsfaktor:

fortyndingsfaktor=\frac{200+300}{200}=2,5

Opløsningen bliver altsår fortyndet 2,5 gange, derfor er koncentrationen af natriumsulfat:

c_{natriumsulfat-fortynd}=\frac{0,150\; M}{2,5}=0,06\; M

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #5
07. februar 2021 af nannho

Hvordan vil udregningen se ud for spørgsmål a?


Brugbart svar (1)

Svar #6
07. februar 2021 af AngelOneOne

Hej,

Du skal fremstille 500 mL 0,150 mol/L (M) NaBr opløsning. Da du kun skal fremstille 500 mL, og ikke en L, skal du derfor kun bruge stofmængden der svarer til 0,075 mol.

n=c_{i\; mol/L}\cdot V_{i\; liter}=0,150\; mol/L\cdot 0,500\; L=0,075\; mol

Du skal altså bruge 0,075 mol NaBr som har molmassen 102,894 g/mol. Du skal derfor afveje:

m=c_{i\; mol}\cdot M_{w_{i\; g/mol}}=0,075\; mol\cdot 102,894\; g/mol = 7,72\; g\; NaBr

Du kan samle det i en formel ved at kombinere de to ovenstående beregninger således:

m=c\cdot V\cdot M_{w}=0,150\; mol/L\cdot 0,5\; L\cdot 102,894\; g/mol=7,717\approx 7,72\; g\; NaBr

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: stofmængde

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.