Historie

1. Verdenskrig (årsager)

08. februar 2021 af Livia17 - Niveau: C-niveau

Jeg skal skrive en historieopgave om 1. verdenskrig. 

Jeg har googlet og googlet, og læst på virkkelig mange hjemmesider, men der er ikke noget der falder ind.. 

Men jeg er i tvivl, hvilke forskellige forklaringer er der, på hvorfor krigen brød ud? Og hvilken betydning har krigen for det 20. århundrede? :)

Tak for hjælpen, på forhånd :)


Brugbart svar (1)

Svar #1
09. februar 2021 af Moderatoren

Mordet på østrigske Franz Ferdinand i Serbien er mange blevet enige med hinanden om er startskuddet. Østrig-Ungarn erklærede krig mod Serbien. Serbien var slavere – ligesom Rusland, og de var i alliance. Tyskland var i alliance med Østrig-Ungarn. Frankrig i alliance med Rusland. England, efter lidt betænkningstid, i alliance med Frankrig. Italien besluttede sig at holde med Tyskland. Og så rullede snebolden.
– Så der er lige Paradise over det :) 

1. verdenskrig er ikke sådan lige til. Denne bog forklarer det rimelig godt: https://www.saxo.com/dk/katastrofe-1914_max-hastings_indbundet_9788792660435
- Det er "kun" de første 200 sider.

I disse corona-tider kan du nok ikke rigtigt finde bøger. Så du må lave noget god kildekritik og så udvælge de sider, som beskriver det bedst. 


Svar #2
09. februar 2021 af Livia17

Tusind tak! Det er en kæmpe hjælp!:D

Skriv et svar til: 1. Verdenskrig (årsager)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.