Fysik

luftmodstand

12. marts 2021 af Finnersejest - Niveau: A-niveau

hey ville høre om der er nogle der har nogle gode kilder der omhandler luftmodstand så vidt jeg forstår er der to forskelige formler der bruges til 2 forskelige stutatione. Jeg skal nemlig skrive noget om hvorfor man bruger den ene i forhold til det skrå kast i stedet for den anden. Ud over dette skal jeg også udlede de tilsvarende udtry for det skrå kast med luftmodstand her skal jeg bruge den hvor luftmodstanden er proportional med hastighedsvektoren så hvis der er en video eller tekst der omhandler dette ville det være en stor hjælp tak på forhånd 


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. marts 2021 af Krollo (Slettet)

Hej.

Vores lærer tog udgangspunkt i denne side, da vi skulle skrive rapport om luftmodstand (fysik B). Der forklares både teoretisk, hvad luftmodstand er, og hvordan du skal behandle dine data, hvis du skal skrive rapport om luftmodstanden for muffinforme.

Hvis du har adgang til Orbit B stx på Systime, kan du også læse om eksperimentet 'Det Skrå Kast' her, inkl. en guide til databehandlingen. Du kan også læse mere detaljeret om 'Det Skrå Kast' her, hvis du har fysik på et højere niveau; det kræver dog, at du har adgang til Orbit BA stx på Systime.


Skriv et svar til: luftmodstand

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.