Matematik

Normal fordeling

06. april 2021 af Magnus944 - Niveau: A-niveau

Jeg har problemer med at løse en opgave og min lærer er ikke til at få fat i :( Jeg kan bruge Maple. Wordmat og Excel.

Den har drillet hele påsken, jeg har forsøgt at google og youtube, men det er jeg ikke blevet meget klogere af.

Jeg vedhæfter opgaven og data sættet. 


Svar #1
06. april 2021 af Magnus944

Her er opgaven

Vedhæftet fil:kronblade.png

Brugbart svar (0)

Svar #2
06. april 2021 af AMelev

                       
Allerførst skal du lave lineær regression på datasættet - det går jeg ud fra, du ved, hvordan man gør, ellers se her eller se denne, som er mere udførlig.
Så bestemmer du residualerne, hvis du ikke allerede har fået dem foræret ved regressionen. Jf. FS side 38 (225) - (227)
Så laver du QQ-plot på dem. Se https://www.maplesoft.com/dk/MapleGym/Gym-pakken-Maple2019.pdf eller Excel.


Svar #3
06. april 2021 af Magnus944

Tak. Et af problemerne er at data ikke er sorterede. Så jeg kan ikke lave den lineære regression. Ved du hvordan jeg sortere dem i Maple?


Brugbart svar (0)

Svar #4
06. april 2021 af AMelev

Hvorfor mener du, data skal være sorterede?

Du kan ellers sortere i Excel, før du kopierer over i Maple.


Svar #5
06. april 2021 af Magnus944

Da det ser helt galt ud, hvis jeg ikke gør det. Men jeg tager måske fejl?

Se vedhæftede.

Vedhæftet fil:regression.png

Brugbart svar (0)

Svar #6
06. april 2021 af AMelev

Læg lige Excelfilen med data op.


Svar #7
06. april 2021 af Magnus944

De ligger øverst oppe, vedhæftede under #0


Brugbart svar (0)

Svar #8
06. april 2021 af AMelev

Undskyld, den havde jeg overset.

Jeg beklager, men det ser lige så galt ud, hvis du gør det. Sagen er, at virkelige data ofte opfører sig uhensigtsmæssigt i forhold til, hvad vi gerne vil have, men sådan er livet.

Og så er det, at residualspredning kommer ind i billedet, med samt en masse andet, når man skal vurdere modellens anvendelighed.

Vedhæftet fil:Udklip.JPG

Skriv et svar til: Normal fordeling

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.