Matematik

Topunkt til parabel

08. april 2021 af UCL (Slettet) - Niveau: B-niveau
Jeg har forstået at diskriminanten er = 16. Det kan jeg ikke helt få det til. Er der en som vil forklarer mig hvordan jeg kan trykke - toppunktsformlen ind på min lommeregner ?

Svar #1
08. april 2021 af UCL (Slettet)

Det er opgaven

Brugbart svar (1)

Svar #2
08. april 2021 af DeDejligePeberkagerfraHakkebakkeskoven

Toppunktsformlen består jo egentlig af to formler - en for x-koordinaten og en for y-koordinaten.

Toppunkt (x,y)=(\frac{-b}{2a},\frac{-d}{4a})

Hvad er funktionsforskriften, og hvad bliver din diskriminant udregnet til? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
08. april 2021 af mathon


Svar #4
08. april 2021 af UCL (Slettet)

#2 mange tak. Forskriften hedder: -x^2 + 2x + 3 . Jeg har fået diskriminanten til at blive 16. Nu mangler jeg at beregne koordinaterne til toppunktet, også kontroller på grafen. Jeg ved ikke helt hvordan man trykker den formel ind, som du skriver #2 ... på en lommeregner. Altså toppunktsformlen for 2.gradspolynomium

Brugbart svar (0)

Svar #5
08. april 2021 af mathon

                   \begin{array}{llllll}\\&& f(x)=-x^2+2x+3=-(x-1)^2+4\\\\& \textup{toppunkt:}&T=(1,4) \end{array}


Svar #6
08. april 2021 af UCL (Slettet)

Hvorfor skal man sige -(x-1)^2+ 4?

Brugbart svar (0)

Svar #7
08. april 2021 af DeDejligePeberkagerfraHakkebakkeskoven

#6 Det er måske en smart måde at finde toppunktet på, jeg ikke lige kendte! Men for at bruge formlen fra #2, skal du simpelthen bare først udregne \frac{-b}{2a} (Aflæs selvfølgelig a og b i funktionsforskriften), og derefter \frac{-d}{4a}. Disse to tal udgør sammen dine (x,y)-koordinater


Skriv et svar til: Topunkt til parabel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.