Matematik

Ugrupperede og grupperede data

09. april 2021 af Ukendtpige - Niveau: C-niveau

Jeg har gennemført to slags opgaver med samme statistik. Her har jeg brugt mit eget antal skridt i ca 15 dage. Jeg har lavet et boksplot udefra observationerne som ugrupperede data, og derefter har jeg grupperet dem og lavet endnu et boksplot. Mit spg er til sidst:

Hvorfor får du ikke samme resultat som ved de ugrupperede data?

Jeg har et gæt. Måske er det fordi at grupperede data er meget mere upræcise iforhold til ugrupperede data. Det skyldes jo at man først deler observationerne ud i intervaller, og derefter tager man midtpunktet af intervallerne og først der tager man det udvidede kvartilsæt for midtpunkterne (som ikke engang er en observation). Derudover når man tager et midtpunkt, så går man uud fra at hyppigheden for hele intervallet har gået det antal skridt, som man har fået midtpunktet til at være, hvilket slet ikke er præcist. Men har i et bud på et mere uddybende svar eller skyldes det også noget andet?


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. april 2021 af AMelev

Prøv lige at lægge dine data op - både grppperede og ugrupperede - samt dine boksplot.


Skriv et svar til: Ugrupperede og grupperede data

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.