Matematik

målestoksforhold

10. april 2021 af kuqq (Slettet) - Niveau: B-niveau

hej!

jeg har brug for hjælp til hvordan man beregner målestoksforholdet for en cirkel. Jeg skal nemlig bygge/lave et 3d model af et lille hus, hvor den max skal være 30 m2 i virkeligheden. Nu er mit spørgsmål, hvordan jeg skal tegne målingerne i tegning bare i cirkelformet. Nogle der kunne være søde med at hjælpe mig med at beregne de rigtige målinger. 

her er et billede af skitsen jeg har tegnet til den lille hus (set oppefra):

Vedhæftet fil: Udklip.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
10. april 2021 af peter lind

Du kunne tage forholdet melem radierne


Svar #2
10. april 2021 af kuqq (Slettet)

Det prøvede jeg at gøre, men syntes at jeg gjorde mig selv endnu mere forvirret.

blev i tvivl om jeg skulle bruge radianen eller diameter til at beregne målingen i tegning. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
10. april 2021 af peter lind

vinklerne er uafhængig af målestokforholdet


Brugbart svar (0)

Svar #4
10. april 2021 af Eksperimentalfysikeren

Det er ligegyldigt, om du bruger radius eller diagonal til målestoksforholdet. Det giver samme resultat.


Svar #5
11. april 2021 af kuqq (Slettet)

jeg skal bare være sikker, hvis bygningens størrelse skal være 30m2 i virkeligheden vil det betyde at den skal være 30 cm i tegning?


Brugbart svar (0)

Svar #6
11. april 2021 af peter lind

nej. du skal ikke bruge arealet. Du skal bruge en længde og her er der to længder der kan være tale om radius eller diameter


Brugbart svar (0)

Svar #7
11. april 2021 af Eksperimentalfysikeren

Du har tegnet tre cirkelbuer. De tre områder vil jeg fra venstre mod højre kalde A, B og C. Hvilke af dem indgår i de 30m2?

Hvis du skulle bygge det som en enkelt cirkulær bygning med et areal på 30m2, skal du regne radius ud ved hjælp af: Arealet = πR2. Så kan du skalere ned, f.eks. med målestoksforholdet 1:100 og derved få radius, r = R/100, i tegningens cirkel. Du kan også regne diameteren ud: Arealet = πD2/4 og derudfra diameteren d = D/100 i tegningens cirkel. Det er ofte mest praktisk at regne med radius, da man så har den lægde, der skal bruges til passeren.


Skriv et svar til: målestoksforhold

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.