Fysik

Tværsnitsareal af papirfly

13. april 2021 af daviq - Niveau: B-niveau

Hej derude.

Er der nogen som ved hvordan jeg finder tværsnitsarealet af et papirfly, som bliver kastet?

Det ville være en kæmpe hjælp da jeg snart skal aflevere.

Tak på forhånd.


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. april 2021 af janhaa

A4 er et standard papirformat på:

 210 mm * 297 mm


Brugbart svar (0)

Svar #2
13. april 2021 af janhaa

Q:

What is the best size of paper to use for a paper airplane?


A:

We recommend to use 80 to 100 GSM. Paper weight is measured by GSM (Grams per Square Meter) meaning if you take a square sheet of paper, with a length and width of one meter, this is its weight. Normal printing paper is 80-90 GSM, so a single sheet (from both formats of paper size) weights around 5 grams
 


Svar #3
13. april 2021 af daviq

Det er fordi jeg skal finde cw-værdien af et papirfly som bliver kastet, men jeg ved ikke v^2. Det er vel ikke tværsnitsarealet af et fladt A4 jeg skal bruge så?


Brugbart svar (0)

Svar #6
13. april 2021 af janhaa

dvs:

s = vt eller d = vt

v = d/t = 6,9 m/ 1,03 s = 6,7 m/s = 24,1 km/t

v: fart

from the above link


Brugbart svar (0)

Svar #8
13. april 2021 af janhaa

Q:

hva er tværsnitsarealet af et papirfly?

A:

Measure the width and the length of your airplane wings. Use the area formula for a triangle: ½ base * height

altså vingen er en trekant, måle lengden  og bredden/høyden

Area=0,5*l*h


Brugbart svar (0)

Svar #9
13. april 2021 af Eksperimentalfysikeren

Det, du har brug for, regner jeg med er frontarealet, altså arealet af projektionen af flyet på en plan vinkelret på flyveretningen. Det afhænger af, hvilken model, der er tale om, hvor stort flyet er, og hvor godt det er foldet.

Hvis det er et fly, du har lavet, kan du prøve at få det til at danne en skygge ved at belyse det i længderetningen og så tegne dets omrids, helst på millimeterpapir. Du kan så tælle ternene og får derved et areal, der passer rimelig godt med det, du søger.

Det er en lavpraktisk metode, men den virker.


Svar #10
13. april 2021 af daviq

Okay, men hvis jeg laver projektiondelen, hvordan ved jeg så, hvor langt væk fra vægen jeg skal placere lyskilden og flyet?


Svar #11
13. april 2021 af daviq

#9

Det, du har brug for, regner jeg med er frontarealet, altså arealet af projektionen af flyet på en plan vinkelret på flyveretningen. Det afhænger af, hvilken model, der er tale om, hvor stort flyet er, og hvor godt det er foldet.

Hvis det er et fly, du har lavet, kan du prøve at få det til at danne en skygge ved at belyse det i længderetningen og så tegne dets omrids, helst på millimeterpapir. Du kan så tælle ternene og får derved et areal, der passer rimelig godt med det, du søger.

Det er en lavpraktisk metode, men den virker.

Jeg har bla. lavet det traditionelle papirfly.


Brugbart svar (0)

Svar #12
13. april 2021 af Eksperimentalfysikeren

Do skal anbringe lyskilden så langt fra flyet som muligt og lfyet så tæt som muligt på væggen. Du kan evt. bruge solen, når den er ved at gå ned.

Hvis du af pladshensyn er nødt til at have lyskilden tæt på, kan du måle afstandene fra flyet og så bruge ensvinklede trekanter til at korrigere målet.


Skriv et svar til: Tværsnitsareal af papirfly

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.