Kemi

Redoxreaktion- Jeg er lost

06. maj 2021 af otil - Niveau: C-niveau

Jeg er virkelig itvivl, om hvordan jeg skal skrive oxidation og reduktion for det her. Jeg er også itvivl om, hvad der bliver oxideret og reduceret. Jeg er blevet blank- troede jeg havde forstået det, men åbenbart ikke godt nok. Er der nogle der kan forklare mig det? (Ja jeg har stillet et tidligere spørgsmål, hvor jeg har lavet det. Men efter at have kigget på det flere gange ved jeg ikke, hvordan jeg er kommet til svaret)

2Fe(s)+O2(g)--> 2FeO(s)


Brugbart svar (1)

Svar #1
06. maj 2021 af Heptan

Oxidation: man fjerner elektroner. Jern bliver oxideret.

2 Fe → 2 Fe2+ + 4 e-

Reduktion: man tilføjer elektroner. Oxygen bliver reduceret.

2 O + 4 e- → 2 O2-


Brugbart svar (1)

Svar #2
06. maj 2021 af Heptan

Hvordan ved man så, at det er jern der bliver oxideret, og oxygen der bliver reduceret? Der er nogle huskeregler at lære - fx at oxygen ofte har OT = -II, og at jern ofte har OT = +II eller +III. Og at rene grundstoffer har OT = 0.

Man kan også se på elektronegativiteten af grundstofferne. De røde vil gerne blive reducerede, og de gule vil gerne blive oxiderede.


Svar #3
06. maj 2021 af otil

#1
Oxidation: man fjerner elektroner. Jern bliver oxideret.

2 Fe ? 2 Fe2+ + 4 e-

Reduktion: man tilføjer elektroner. Oxygen bliver reduceret.

2 O + 4 e- ? 2 O2-


Har jeg forstået det rigtigt at fx. 4e- står for antal frie elektroner, her er det 4e- fordi vi har 2Fe med hver 2+, så det kan være 2e- eller 3e-osv?

Brugbart svar (1)

Svar #4
06. maj 2021 af Heptan

Hvordan 3e-? Men ja.


Svar #5
06. maj 2021 af otil

#4

Hvordan 3e-? Men ja.

Jeg ved det ikke, Jeg spørger bare. Men tusind tak for alt din hjælp


Skriv et svar til: Redoxreaktion- Jeg er lost

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.