Fysik

Bølgelængde og gitterligningen

06. maj 2021 af studerende0 - Niveau: C-niveau

Sidder og er igang med en rapport, men har svært ved at forstå nogle ting.

Jeg har lavet et forsøg med et optisk gitter og skal beregne bølgelængden, men er i tvivl om mine beregninger/resultater er rigtige. 

Har brugt denne formel: d*sin(0n)/n.

n er jo ordenen, så har skrevet enten 1, 2 eller 3 i mine beregninger, alt efter hvilken orden der var tale om. Håber i forstår. Sætter et billede af mine beregninger.

Vedhæftet fil: 1.jpg

Svar #1
06. maj 2021 af studerende0

Mine beregninger:

Vedhæftet fil:2.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #2
06. maj 2021 af peter lind

De vinkler ser mærkelig ud. De er simpelthen alt for pæne. Du mangler enheder


Svar #3
06. maj 2021 af studerende0

#2

De vinkler ser mærkelig ud. De er simpelthen alt for pæne. Du mangler enheder

Tænker du på at jeg mangler at skrive 'nanometer?'. Udover det, er selve beregningerne rigtige? 


Brugbart svar (0)

Svar #4
06. maj 2021 af peter lind

Jeg har ikke set efter om du har regnet efter; men som sagt det ser mærkeligt ud. Jeg har set mange rapporter om målinger med gitterligningen, men jeg har aldrig set noget med vinkler på 25º, 40º og 60º. Endvidere ser bølgelægderne heller ikke rigtig ud. Man måler normalt på samme bølgelængde og de bølgelængder er jo ikke ligefrem ens.


Brugbart svar (0)

Svar #5
07. maj 2021 af Eksperimentalfysikeren

Hvis det er synligt lys, er bølgelægderne forkerte. Den største bølgelængde, der forekommer i den synlige del af spektret, er omkring 800nm.

Kan du ikke beskrive forsøget grundigere. Hvilken farve havde lyset? Hvordan målte du vinklerne?


Skriv et svar til: Bølgelængde og gitterligningen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.