Dansk Historieopgave

HJÆLP TIL DANSK HISTORIEOPGAVEN DHO

07. maj 2021 af Studieeportalen - Niveau: B-niveau

Hej jeg skal skrive en dansk historieopgave, om Det Folkelige Gennembrud. Jeg har brug for alt den hjælp jeg kan få, og ALT HJÆLP ER GODKENDT.

Her er opgaveformuleringen:

Redegør for landbefolkningens stilling i slutningen af 1800-tallet med fokus på hedebønderne, redegør herunder for forskellen på gårdmænd og tyende.

Analyser og fortolk af Vredens børn - en tyende saga (1904) af Jeppe Aakjær med fokus på fremstilling af de fattiges livsvilkår og en personkarakteristik af hovedpersonen Per. 

Diskuter I hvilket omfang, det er naturskabte faktorer, og/eller sociale og økonomiske faktorer, der betinger landbefolkningens livsvilkår i sidste halvdel af 1800-tallet. 


Brugbart svar (1)

Svar #1
07. maj 2021 af Krollo (Slettet)

Hejsa. Hvad har du brug for hjælp til? Kan du ikke komme igang, eller er du gået i stå midt i opgaven?


Svar #2
07. maj 2021 af Studieeportalen

Jeg har svært med at komme i gang, og bare generelt skrive en indledning, som kan sætte spark til hele afleveringen. 


Brugbart svar (1)

Svar #3
07. maj 2021 af Krollo (Slettet)

Okay! Jeg kan give dig et eksempel på en indledning til en DHO (tjek vedhæftede dokument) og de dokumenter, som vores lærere gav os i 1.g, så vi kunne komme igang.

For det første er det en god idé at skrive indledningen og resuméet (abstract) til sidst og starte med at skrive redegørelsen. Selve redegørelse skal egentlig bare give en informativ baggrund for læseren, hvor du (i dette tilfælde) skal forklare, hvordan bønderne levede og deres samfundsstatus og -stilling med fokus på hedebønderne samt forklare forskellen på gårdmænd og tyende, hvis jeg altså har forstået opgaveformuleringen korrekt. Husk på, at det er meget vigtigt at argumentere for dine påstande!! Det gøres enten med citater fra kilder eller kildehenvisninger i form af enten fod- eller slutnoter.

Det er en god idé at inddele redegørelsen (og måske også de andre afsnit) i mindre underoverskrifter. Start med at skrive generelt om emnet og gå derefter længere i dybden med det. Du kunne evt. starte med at skrive om, hvilken stilling bønderne havde, og hvad der indikerer dette, og hvorfor det var på den måde.

Her er nogle guides til at skrive redegørelsen:

1) Først guide
2) Anden guide

Guide til kildekritik i historiefaget.

Vedhæftet fil:DHO.docx

Svar #4
07. maj 2021 af Studieeportalen

Er det muligt at du kan hjælpe mig privat?


Skriv et svar til: HJÆLP TIL DANSK HISTORIEOPGAVEN DHO

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.