Biologi

Blodtyper

10. maj 2021 af javannah5 - Niveau: C-niveau
Hvis moren er rhesus positiv med et barn som er rhesus negativ, vil der så være nogle problemer under fødslen?

Brugbart svar (0)

Svar #1
10. maj 2021 af Skaljeglavedinelektier

Ikke ift. deres rhesus-status. 

Var det omvendt, vil det også sjældent være et problem ved første fødsel. 


Svar #2
12. maj 2021 af javannah5

Hvad er det ved deres rhesus-status, der gør at det ikke er et problem?


Brugbart svar (0)

Svar #3
12. maj 2021 af Skaljeglavedinelektier

Det handler om dannelsen af antistoffer. Prøv at læs om rhesus-systemet og evt. om mulige gravidtetsproblemer, der er meget information. Hjælper det ikke, spørger du bare igen. 


Svar #4
16. maj 2021 af javannah5

Jeg har læst om det før, og jeg forstår stadig ikke helt hvordan deres rhesus-status i dette tilfælde forhindrer, at der opstår et problem


Brugbart svar (0)

Svar #5
16. maj 2021 af Skaljeglavedinelektier

Fordi moren ikke vil danne antistoffer mod barnets blodlegemer. 


Svar #6
17. maj 2021 af javannah5

hvorfor vil hun ikke det?


Svar #7
06. juni 2021 af javannah5

??


Brugbart svar (0)

Svar #8
07. juni 2021 af Skaljeglavedinelektier

Hov jeg havde misset, at du havde skrevet. 

Rhesus-positive personer har antigenet på overfladen af erytrocytterne, mens rhesus-negative ikke har dette antigen. 

Moren vil ikke have antistoffer mod rhesus-antigener (hun har dem jo selv), og barnet vil ikke have rhesus-antigener på overfladen. 

Normalt, hvis det er omvendt, er første gravidtet ikke et problem, da man normalt ikke har dannet antistoffer mod rhesus-antigener, før man bliver udsatte for disse. Anden gravidtet ved samme rhesus-status, vil så kunne give problemer. 


Skriv et svar til: Blodtyper

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.