Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Fysik simulering + metode

21. juni 2021 af Finn123456

Hej,

Jeg skal snart op til mit mundtlige forsvar i SRP, hvor jeg har skrevet om Manhattanprojektet. 
I mit skriftlige arbejde har jeg lavet en simulering af kontrollen af neutrontal i en kernereaktor (cp-1), hvor jeg skulle følge en opgave fra en bog. Jeg er givet nogle formler og nogle startværdier, og med disse skal jeg vise at hvis man trækker en kontrolstang langt nok ud af reaktoren, så vil den, så snart multiplikationsfaktoren er over 1 (overkritisk), starte en kædereaktion. 

Jeg spurgte min lære og han sagde at jeg skulle nævne de idealiseringer jeg havde gjort ved min simulering, og hvilken betydning disse har haft på simuleringen. 

Mit spørgsmål er: Svarer mine idealiseringer til, at jeg har antaget at de modeller og formler, som jeg bruger/er givet, er rigtige. Og har jeg også lavet idealiseringer idet jeg har antaget visse startværdier og konstanter? 
Jeg er også i tvivl om hvilken betydning disse idealiseringer har haft på mit forsøg. Der er jo ikke noget jeg kan ændre på i min simulering, da jeg helt specefikt kun undersøger en ting, nemlig hvor langt skal kontrolstangen ud, før reaktoren bliver overkritisk. 

Så har jeg også lige en ting mere; ved denne simulering har jeg brugt den hypotetiske-deduktive metode, men ved ikke helt hvad styrkerne og svaghederne er ved denne metode.


Skriv et svar til: Fysik simulering + metode

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.