Matematik

Arbejdstegning

22. juni kl. 17:26 af Futvrama - Niveau: 9. klasse

Rumfang total: 6 m3*30=180m3

Rumfang pr person=6 m og lofthøjde på mindst 2,5 m

Forstår ikke 4.3

Kan I godt forklare mig hvordan den kan løses og forklare noget om det med fra siden, oppe fra og forfra da jeg ikke har det så let med at forstå det. Har I nogle gode hjemmesider til at forstå det.

Tusind tak på forhånd! :-D :)

Vedhæftet fil: Et nyt klasselokale.PNG

Brugbart svar (1)

Svar #1
22. juni kl. 17:48 af mathon

               \small \begin{array}{llllll} \textbf{4.3}\\& \textup{Byggeforslag:}&V_{klasse}=\left ( \mathbf{{\color{Red} 2.5\;m}} \right )\cdot \left ( 8\;m \right )\cdot \left ( 9\;m \right )=180\;m^3\\\\& \textup{klassepersoner:}&N=\frac{180\;m^3}{6\;\frac{m^3}{pers}}=30\;pers\\\\\\& \textup{R\ae kker det til }&28\textup{ elever og to l\ae rere?} \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #2
22. juni kl. 17:51 af Flamesman

#1

         

Ok.


Svar #3
22. juni kl. 18:01 af Futvrama

#1

               \small \begin{array}{llllll} \textbf{4.3}\\& \textup{Byggeforslag:}&V_{klasse}=\left ( \mathbf{{\color{Red} 2.5\;m}} \right )\cdot \left ( 8\;m \right )\cdot \left ( 9\;m \right )=180\;m^3\\\\& \textup{klassepersoner:}&N=\frac{180\;m^3}{6\;\frac{m^3}{pers}}=30\;pers\\\\\\& \textup{R\ae kker det til }&28\textup{ elever og to l\ae rere?} \end{array}

Forstår ikke det med hvordan du har kunnet beregne rumfanget da alle skitserne ikke giver mening for mig da der står "ved siden", "oppefra" og "forfra". Det svære ved det er at jeg ikke kan tænke så klart over hvordan klasselokalet kunne se ud samt hvordan målene kan være anderledes på hver skitse. 


Brugbart svar (1)

Svar #4
22. juni kl. 18:03 af mathon

Brug: set oppefra.
Forestil dig, at du kigger ned fra en lem i loftet.


Svar #5
22. juni kl. 18:05 af Futvrama

Hvordan det? Ohh ok, men hvad er et lem? Har svært ved at se det. Altså hvordan det ville se ud og hvorfor de har forskellige mål på skitserne. 

Ved godt det med at et klasselokale har form som en kasse. Har en højde, længde og bredde.


Brugbart svar (1)

Svar #6
22. juni kl. 23:13 af StoreNord

En lem er en slags dør i loftet.
Siden i en klasse er der, hvor døren eller vinduerne er.
Forfra er der, hvor tavlen er.

30 personer behøver 30*2,7 = 81 m² plads.
Gulvet er 8m*9m =72 m², så gulvet er stort niok.

Med en loftshøjde på h meter er luft-volumen:    81*h.
Luftvolumen skal være 30*6 = 180 m³
Hvad skal h være, for at:                           81*h ≥180               ?


Svar #7
22. juni kl. 23:47 af Futvrama

Hvorfor har lofthøjden noget med fra siden og forfra at gøre? Giver ingen mening overhovedet, beklager. Er helt væk desværre, forstår det ikke. Ved godt det med hvad fra siden er og forfra og oppe fra. Har godt forstået hvad en lem er.

h=2,2 eller større end 2,2


Svar #8
23. juni kl. 00:03 af Futvrama

#6

En lem er en slags dør i loftet.
Siden i en klasse er der, hvor døren eller vinduerne er.
Forfra er der, hvor tavlen er.

30 personer behøver 30*2,7 = 81 m² plads.
Gulvet er 8m*9m =72 m², så gulvet er stort niok.

Med en loftshøjde på h meter er luft-volumen:    81*h.
Luftvolumen skal være 30*6 = 180 m³
Hvad skal h være, for at:                           81*h ≥180               ?

Mange tak for hjælpen I begge to :-D. Skulle lige tænke over det og kan forstå det bedre nu:) Sidste spørgsmål angående det med gulvet. Hvorfor er der plads nok når de vil have 81 m2 og der kun er 72 m2 ?


Brugbart svar (0)

Svar #9
23. juni kl. 15:34 af StoreNord

Du har ret. Arealet er for lille. Det er godt, at du selv er tilstede.   :-)
Nogen må nøjes med virtuel undervisning.


Svar #10
23. juni kl. 23:05 af Futvrama

#9

Du har ret. Arealet er for lille. Det er godt, at du selv er tilstede.   :-)
Nogen må nøjes med virtuel undervisning.

Haha, men stadig mange gange tak for din kommentar i #6 !!!  :-) :-D


Skriv et svar til: Arbejdstegning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.