Matematik

Uforståelig opgave

12. september 2021 af gavs (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg har store problemer med at tolke en opgave fra en norsk lærebog. Jeg skal løse opgave a og forstår ikke, hvad opgaven går ud på. Der står, at jeg fx skal tegne grafen til xn for x0=0,01. Betyder det, at jeg skal indsætte i ligningen:

x_{n+1}=\mu x_{n} (1-x_{n})=2,5*(1-0,01)

Det er jo bare en ret linje, og jeg forstår derfor ikke helt meningen med opgaven. Kan nogen hjælpe mig? Jeg har vedhæftet opgaven.

Vedhæftet fil: Opgave.jpg

Svar #1
12. september 2021 af gavs (Slettet)

Jeg er i øvrigt klar over, at der er tale om en talfølge, som burde udvikle sig for hvert trin, så jeg synes, det virker forkert, hvis jeg bare skal plotte en ret linje.


Brugbart svar (0)

Svar #2
12. september 2021 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #3
12. september 2021 af peter lind

Start med at sætte x0 ind i formlen på højre side og regn x1 ud. Denæst sætter sætter du det fundne xi ind på højre side og regner x2 ud o.s.v. Du slipper nemmest over det ved at bruge et regneark.

Det bliver ikke en ret  linje


Brugbart svar (0)

Svar #4
12. september 2021 af Eksperimentalfysikeren

Du skal være opmærksom på, at det ikke er en sammenhæn kurve, men en række punkter.


Svar #5
12. september 2021 af gavs (Slettet)

Mange tak. Jeg har vedhæftet plottet som en fil - ser det rigtigt ud? I så fald, kan man så godt gå ud fra, at talrækken konvergerer mod omkring 0,6?

Vedhæftet fil:plot.png

Brugbart svar (0)

Svar #6
12. september 2021 af peter lind

Det kan du let regne ud ved at sætte x = xn = xn+1 og se om det passer


Svar #7
17. september 2021 af gavs (Slettet)

Jeg har lige et opfølgende spørgsmål til denne opgave. Må man godt kalde sådan en udvikling her for en talfølge? De definitioner jeg har set af talfølger siger, at talfølger er funktioner, der sender naturlige tal ind i eksempelvis de reelle tal, men dette er jo ikke tilfældet her?


Brugbart svar (0)

Svar #8
17. september 2021 af peter lind

et naturligt eller et helt tal er også et reelt tal


Svar #9
17. september 2021 af gavs (Slettet)

Ja, men det er jo decimaltal, man arbejder med her?


Brugbart svar (0)

Svar #10
17. september 2021 af peter lind

et decimaltal er et rationalt tal som desuden er et reelt tal


Svar #11
18. september 2021 af gavs (Slettet)

Ja, men jeg mener bare, at hvis talfølger er defineret som funktioner, som tager naturlige tal ind, så kan man vel ikke tillade sig at kalde dette en talfølge, da det ikke er naturlige tal, men decimaltal, man kommer ind? Så er det vel bare en funktion.


Skriv et svar til: Uforståelig opgave

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.