Biologi

Celletyper

13. september 2021 af HELPPPP123 - Niveau: C-niveau

Er disse celler prokaryote eller eukaryote celler:

-Blodceller

-Celler fra epitelvæv i mundhulen


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. september 2021 af DrNielsen

Hvad tænker du selv?

Det tager ikke ret lang tid at søge sig frem til på nettet :-)


Svar #2
13. september 2021 af HELPPPP123

Tak for det meget præcise svar, jeg havde slette ikke tænkt over at bruge nettet før jeg skrev herinde, nu ved jeg det til en næste gang.

Brugbart svar (1)

Svar #3
13. september 2021 af Harisdisrespect

de er begge prokaryote celler


Brugbart svar (0)

Svar #4
13. september 2021 af DrNielsen

Det var så lidt :-)

Nu er det jo ikke meningen at jeg skal give dig svarene. Det bliver du ikke ret meget klogere af. Det du til gengæld bliver ret meget klogere af, er hvis du selv kommer frem til svarene. Så. Hvad ved du om prokaryote og eukaryote celler samt erythrocytter og epithelvæv? Og med afsæt i dette, hvilken klassifikation tænker du så de to celletyper hører under? :-)


Brugbart svar (0)

Svar #5
15. september 2021 af Skaljeglavedinelektier

Blodceller er en bred gruppe af potentielle forskellige celler - tænker du her på røde blodlegemer?

Jeg kunne godt tænke mig at høre begrundelsen for, at de skulle være prokaryote celler? 


Brugbart svar (0)

Svar #6
15. september 2021 af Viderekem (Slettet)

#5

Blodceller er en bred gruppe af potentielle forskellige celler - tænker du her på røde blodlegemer?

Jeg kunne godt tænke mig at høre begrundelsen for, at de skulle være prokaryote celler? 

Forkert.

De er erytrocytter 

Røde blodlegemer har ingen cellekerne og mangler de fleste organeller.


Brugbart svar (0)

Svar #7
15. september 2021 af DrNielsen

#6
Det kan du ikke uden videre være så skråsikker på. Erythrocytter er en blandt mange cellelinjer i blodet. Der findes, som #5 angiver, mange cellelinjer i blodet herunder forskellige typer immunceller, blodplader med mere. Det kan man ikke bare afgøre ud fra så omfattende et begreb.

Taler vi om erythrocytter er det i øvrigt flere holdninger til hvordan disse klassificeres fordi de dannes med flere organeller i form af myeloide progenitorceller førend de uddifferentieres til den færdige erythrocyt. Yderligere har prokaryoter arvemateriale - det har erythrocytter ikke.

Derfor synes jeg egentlig at svar #6 er noget misvisende. Under alle omstændigheder for unuanceret.

Brugbart svar (1)

Svar #8
16. september 2021 af Skaljeglavedinelektier

#7 har beskrevet det meget godt. 

Min pointe var, at blodceller, ift. det oprindelige spørgsmål, simpelthen er for bredt et term. 

Og af en eller anden grund har denne tråd akkumuleret en række forkerte udtalelser. 

Humane celler er eukaryote celler - det gælder altså både for epithelceller og "blodceller". Men det giver selvfølgelig ingen mening at snakke om, at fx erythrocytter er eukaryote eller prokaryote celler, hvis de ikke opfylder definitionen for overhovedet at være en celle - man kan argumentere begge veje. 


Skriv et svar til: Celletyper

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.