Matematik

Pythagoras-trigonometri hjælp!

17. september 2021 af julieded (Slettet) - Niveau: 8. klasse

Er gået lidt i stå med den her opgave

Empire State Building er en 381 meter høj bygning ( se billede ), der er en afmærkning (et kryds)
på time sq. Hvor der står at ens fødder er 400 m fra toppen af Empire State Building i lige linje op
ad (skrået op i luften), hvor lang er der til bygningen i lige linje på gade plan? Find
graderne/vinklen fra dine fødder og til toppen af Empire state

hjælp!


Brugbart svar (1)

Svar #1
17. september 2021 af Quarr

Du skal bruge pythagoras. Du skal finde den hosliggende katete i en retvinklet trekant.

400^2-381^2=x^2

14.839=x^2

x=?

For at finde vinklen ved dine fødder udnytter vi:

v=tan^{-1}(\frac{mod}{hos})

Den anden vinkel ved Empire State kan du finde vha. at udnytte at i vinkelsummen i en trekant er 180 grader. 

- - -

Ja

 


Svar #2
17. september 2021 af julieded (Slettet)

tusind tak!!


Svar #3
17. september 2021 af julieded (Slettet)

tusind tak!!


Brugbart svar (0)

Svar #4
17. september 2021 af Quarr

Mente: Den anden vinkel ved toppen af Empire State kan du finde vha. at udnytte at vinkelsummen i en trekant er 180 grader. Efter du har fundet vinklen ved dine fødder kan finde den sidste vinkel i trekant da du kender de to andre.

Så lidt!

- - -

Ja

 


Brugbart svar (1)

Svar #5
17. september 2021 af ringstedLC

#0 (og #1): Det er mere opgaveteknisk korrekt at bruge sinusrel.:

\begin{align*} v &= \sin^{-1}\left (\frac{\textup{modst.}}{hyp.} \right ) \\ v&= \sin^{-1}\left (\frac{381}{400} \right ) \end{align*}

da der så regnes med opgivne -, og ikke en beregnet værdi.

Prøv at vise, at du faktisk får noget ud den hjælp, der gives i stedet for bare at komme med nye opgaver, hvor du er "gået i stå".


Svar #6
18. september 2021 af julieded (Slettet)

er det ikke jeres opgave at hjælpe elever med opgaver, der er ingen grund til at blive irriteret.


Brugbart svar (1)

Svar #7
18. september 2021 af ca10

Jeg er enig med rindstedLC prøv at vise at du faktisk får noget ud den, der gives i stedet for bare at komme med nye opgaver, hvor der er "gået i stå"

Når man spørger om hjælp til at løse en opgave, er det jo sådan at dem der svarer på spørgsmålet bruger tid på hjælpe en med tip til at løse opgaven, eller viser hvordan opgaven løses.

Når jeg spørger om hjælp til at løse en opgave, fordi jeg er gået i stå, vender jeg tilbage og takker for svaret og ligeledes kan dem, der har hjulpet med at løse opgaven, så kan de se at man har forstået svaret og evt har brug for en uddybende forklaring og at man sætter pris på deres hjælp.

Med venlig hilsen

10CA


Brugbart svar (1)

Svar #8
18. september 2021 af ringstedLC

#6: Nej, det er dig som spørger, der har en opgave. Vi der svarer, har bare lyst til at hjælpe. 


Svar #9
18. september 2021 af julieded (Slettet)

Ik’ lav som om at jeg ikke takker folk efter de hjælper mig og bruger svarende nyttigt, jeg er her for at få svar på svære opgaver ikke at sidde og diskutere om hvad jeg gøre rigtigt og hvad jeg ikke gør rigtig. Jeg kan stille lige så mange spørgsmål som jeg ville om i vil svare på dem eller ej er jeres eget problem. Igen har sagt at i SKULLE svare på dem hvis i blev så irriteret over mine “mange spørgsmål”.

:)

Svar #10
21. september 2021 af julieded (Slettet)

#8 og #7

Ik’ lav som om at jeg ikke takker folk efter de hjælper mig og bruger svarende nyttigt, jeg er her for at få svar på svære opgaver ikke at sidde og diskutere om hvad jeg gøre rigtigt og hvad jeg ikke gør rigtig. Jeg kan stille lige så mange spørgsmål som jeg ville om i vil svare på dem eller ej er jeres eget problem. Igen har sagt at i SKULLE svare på dem hvis i blev så irriteret over mine “mange spørgsmål”.

:)

Skriv et svar til: Pythagoras-trigonometri hjælp!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.