Matematik

Reduktion - HASTER!!

20. september 2021 af STE02 - Niveau: A-niveau

Hej, 

Jeg er i gang med en opgave, hvor jeg skal reducere udtrykket: (x^2 -x-6)/(x+2). 

Jeg får svaret til at være -3, men jeg tror det er forkert. Er der nogen, som kan forklare metoden til mig. 

Tak på forhånd! 


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. september 2021 af Eksperimentalfysikeren

Du skal starte med at finde rødderne i tællerpolynomiet. Du kan så skrive polynomiet som (x-r1)(x-r2) hvor r1 og r2 er de to rødde, du har fundet. Jeg vil gætte på, at den ene rod er -2. Hvis det er tilfældet, kan du forkorte brøken med (x+2).


Svar #2
20. september 2021 af STE02

kan du forklare det mere simpelt, er ikke helt med på det


Brugbart svar (0)

Svar #3
20. september 2021 af Eksperimentalfysikeren

Du kan finde rødderne i x2-x-6 på normal vis eller gætte. Konstantledet er -6 og koefficienten til x2 er 1. Hvis polynomiet har heltallige rødder, skal deres produkt være -6. Det giver to muligheder nemlig 2 og -3 eller -2 og 3. Summen af dem skal være minus koefficientn til x, her -1. Det vil sige, at summen skal være 1. Det passer med paret -2 og 3. Derfor kan polynomiet skrives (x-(-2))(x-3) = (x+2)(x-3) (Prøv at gange ud. Så kan du se, hvor reglen kommer fra.)


Brugbart svar (1)

Svar #4
20. september 2021 af mathon

#2       

                   \begin{array}{llllll}&& \frac{x^2-x-6}{(x+2)}=\frac{(x-3)\cdot (x+2)}{(x+2)} \end{array}


Skriv et svar til: Reduktion - HASTER!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.