Fysik

Beregning af strømstyrke ud fra spænding og resistor

28. september 2021 af AliceiEventyrland (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hvordan beregner man strømstyrken, når man kender en konstant spænding og nogle resistorers modstande i et kredsløb?

Jeg ved at man kan bruge ohms lov hvor I er isoleret som I=U/R men jeg synes ikke at jeg får I til at give det samme som forsøget gav.

Der er vedhæftet et billede af opstillingen. Forsøget gik ud på at måle I forskellige steder i kredsløbet fx før første resistor med 10 ohm, mellem de to resistorer på 10 ohm og 20 ohm og efter resistoren med 20 ohm. Der var også en pære i kredsløbet.

Vedhæftet fil: kredsløb.gif

Brugbart svar (1)

Svar #1
28. september 2021 af mathon

Det ydre spændingsfald fordeles i de serieforbundne modstandes forhold.

                \small \begin{array}{lllllllll} U_{10\;\Omega}=\frac{9\;V}{30}\cdot 10&=&3\;V&&I=\frac{3\;V}{10\;\Omega}&=&0.3\;A\\\\ U_{20\;\Omega}=\frac{9\;V}{30}\cdot 20&=&6\;V&&I=\frac{6\;V}{20\;{\Omega}}&=&0.3\;A \end{array}


Brugbart svar (1)

Svar #2
29. september 2021 af PeterValberg

#0

Strømstyrken i en serieforbindelse afhænger af kredsens samlede modstand og klemspændingen.
I en serieforbindelse bestemmes den samlede modstand Rkreds som summen af de serieforbundne modstande...

I=\frac{U}{R_{kreds}}=\frac{U}{R_1+R_2}=\frac{9\,V}{10\,\Omega +20\,\Omega}=\frac{9\,V}{30\,\Omega}=0,3\,A

Se eventuelt < LINK >

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Skriv et svar til: Beregning af strømstyrke ud fra spænding og resistor

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.