Biologi

Blodtyper

04. oktober 2021 af mathildeblom - Niveau: C-niveau

Jeg har fået en aflevering for i biologi og er usikker på, hvordan jeg skal besvare disse tre spørgsmål (jeg har skrevet mit bud på en af dem):

a) Hvilke gener bestemmer AB0-systemet?

b) Hvad betyder det at A og B er codominante? 

Bud: At begge alleler kommer til udtryk i genotypen. Hvis ens mor er blodtype A og ens far B, vil barnet få blodtypen AB, fordi A og B "deles om pladsen" og tilsammen giver den helt trejde blodtype.

c) Før dna-tests brugte man blodtyper til faderskabssager:

Mand 1 har blodtype 0 Rhesus negativ

Mand 2 har blodtype B Rhesus positiv

Mand 3 har blodtype AB Rhesus positiv

Mand 4 har blodtype A Rhesus negativ

Forklar hvem faderen er og diskuter fordele og ulemper af blodtypebestemmelse i denne type sager


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. oktober 2021 af inaktiv

Det ville hjælpe at skrive hvad du er usikker ved, ved hvert spørgsmål, så har vi nemmere ved at hjælpe.

a)

Hvad er det for nogle gener der er i AB0-systemet?

b)

ser rigtig nok ud, tror også det ville give ekstra point, hvis du kommer med et eksempel, som du selv finder på :) 

c)

Får man ikke noget at vide om et barn der har en bestemt blodtype? Ellers så er jeg også lidt usikker på hvad din lærer vil have dig til mht. hvordan du finder faderen.


Svar #2
04. oktober 2021 af mathildeblom

#1

Det ville hjælpe at skrive hvad du er usikker ved, ved hvert spørgsmål, så har vi nemmere ved at hjælpe.

a)

Hvad er det for nogle gener der er i AB0-systemet?

b)

ser rigtig nok ud, tror også det ville give ekstra point, hvis du kommer med et eksempel, som du selv finder på :) 

c)

Får man ikke noget at vide om et barn der har en bestemt blodtype? Ellers så er jeg også lidt usikker på hvad din lærer vil have dig til mht. hvordan du finder faderen.

a)

bud: Antigenrne bestemmer blodtypen og antigener er arvelige. Blodtypen A danner A-antigen, blodtypen B danner B-antigen, blodtypen AB danner danner både A- og B-antigener og sidst, men ikke mindst danner blodtypen 0 ingen antigener.

b) done

c) man får at vide at moderen er A Rhesus negativ og barnet er 0 Reshus positiv


Skriv et svar til: Blodtyper

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.