Matematik

Emneopgave i differentialregning

11. oktober 2021 af Signekaroline - Niveau: A-niveau

Hej derude 

Jeg har en opgave om diffenrentialregning jeg gerne vil have hjælp til.

Jeg vil gerne vide, om det jeg har lavet er rigtig samt have hjælp til de opgaver, jeg ikke har lavet (i opgave 1, herunder opgave b, c, d, e og f.

Tusind tak på forhånd!


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. oktober 2021 af ringstedLC

Uden din model og beregninger kan vi jo ikke se om det er rigtigt.


Svar #2
12. oktober 2021 af Signekaroline

Hovsa,jeg havde vedlagt den forkerte. 

Her er den rigtige:


Brugbart svar (0)

Svar #3
12. oktober 2021 af ringstedLC

a) "DISTANCE I MIN" skal være "Distance i m."

b) og c)

\begin{align*} Dist(x) &= -0.07x^3+6.53x^2+29.37x+27.72 \\ \textup{Hastighed:}\;v(x)=Dist'(x) &= ... \\ v(55) &= \;?\;\textup{meter\,pr.\,min.} \\ v(15) &= \;?\;\textup{meter\,pr.\,min.} \end{align*}

Huask at omregne til km/t.

d)

\begin{align*} v(15) &= Dist'(x)\Rightarrow x=\left\{\begin{matrix}15 & \textup{forkastes}\\\;?\end{matrix}\right. \\ \end{align*}

e)

\begin{align*} \textup{Acc.} &\Rightarrow \textup{hastigheden\,\ae ndres} \\ \textup{Acc.:}\;a(x)=v'(x)=Dist''(x) &\neq 0 \\a(x) &= 0 \Rightarrow x=t_0=\;? \\ a(x)\neq 0\Rightarrow 0\leq x< t_0&\vee t_0<x\leq 61 \end{align*}

f) 

\begin{align*} \textup{Maks.\,hastighed} \Rightarrow v'(x) &= 0 \Rightarrow x=t_0 \\ v(t_0) &=\;? \end{align*}


Brugbart svar (0)

Svar #4
12. oktober 2021 af ringstedLC

Differentationsregler:

Se formel (136) vedr. "sammensatte funktioner".

Eksemplet på sum- differensreglen har en lille "ups". Og det kunne vises bedre ved en opstilling som i eksemplet med produktreglen


Skriv et svar til: Emneopgave i differentialregning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.