Matematik
"Omtal" i mundtlig mat A
Hej :)
Jeg sidder og arbejder lidt med de spørgsmål, jeg kan trække til mundtlig eksamen her til jul, og forstår ikke helt ordvalget i opgaveformuleringerne, da jeg har læst gym på Engelsk frem til nu. Ordene er derfor lidt nye for mig.
Specifikt "omtal" og "redegør for", er jeg i tvivl om, hvad jeg skal lægge i?
Her er eksemplet, jeg døjer med lige nu: "omtal determinant af to vektorer" - hvordan ville man gribe det an?
Svar #1
09. november 2021 af jl9
ville tro der forventes lidt mere detaljer når det er "redegør" end "omtal".. måske er oversættelserne meget gode "explain" og "mention"
Svar #2
10. november 2021 af Trins29
#1ville tro der forventes lidt mere detaljer når det er "redegør" end "omtal".. måske er oversættelserne meget gode "explain" og "mention"
Ja altså så langt er jeg med, det er mere ift. hvad det så indebærer? Evt "redegør for", forventes det da jeg kan bevise det jeg omtaler, og ift "omtal" ville jeg da bare skulle beskrive determinant-formlerne og sammenligne dem eller hvordan?
Svar #3
10. november 2021 af Anders521
#2 Hvad der forventes, bør du nok spørge din lærer. Men jeg ville mene, at en omtale er blot en overfladisk forklaring omkring et fagord/begreb. En redegørelse, derimod, er en forklaring af centrale teoretisk dele omkring et fagord/begreb. Redegørelsen kan indeholde et bevis for en sætning, men er ikke nødvendig. Her går man altså i dybden med de dele der skal fremlægges over eksaminator og censor. Et eksempel på en redegørelse med bevis kan ses linket neden for:
Svar #4
10. november 2021 af Trins29
#3#2 Hvad der forventes, bør du nok spørge din lærer. Men jeg ville mene, at en omtale er blot en overfladisk forklaring omkring et fagord/begreb. En redegørelse, derimod, er en forklaring af centrale teoretisk dele omkring et fagord/begreb. Redegørelsen kan indeholde et bevis for en sætning, men er ikke nødvendig. Her går man altså i dybden med de dele der skal fremlægges over eksaminator og censor. Et eksempel på en redegørelse med bevis kan ses linket neden for:
Jeg har ikke den bedste lærer i øjeblikket, og han vil generelt ikke besvare spørgsmål angående eksamen, da han mener det er for langt væk (jeg går på et GSK lynkursus og har eksamen i starten af december så det er ikke ligefrem langt ude i fremtiden).
Men det giver rigtig god mening, hvad du siger! Tak for linket også :) Jeg har en del bedre forståelse for det nu.
Skriv et svar til: "Omtal" i mundtlig mat A
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.