Naturvidenskabeligt grundforløb (NVG)

Adiabatisk proces i ballon

02. december 2021 af allebrugernavneertaget

Hej

Jeg har lavet et forsøg, hvor jeg skulle puste en ballon i et målebæger op, og derefter lægge målebægeret ned i en boks med is i. Efter ca. 30 minutter tog jeg målebægeret op af isboksen, og nu kunne jeg se at det lignede at der var mindre luft i ballonen. Min lærer har fortalt mig at der skete en adiabatisk proces i ballonen, men kan nogen herinde forklare mig hvordan den adiabatiske proces virker i ballonen? Og kan nogen forklare hvordan trykket i ballonen ændres??

Tak på forhånd :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. december 2021 af Sveppalyf

En adiabatisk proces er en proces hvor der ikke bliver udvekslet varme mellem systemet og omgivelserne. I praksis er det ofte noget med en proces der forløber så hurtigt at varmeudvekslingen med omgivelserne er minimal, og så kan man antage at processen er adiabatisk.

Mon ikke din lærer har ment at det er en adiabatisk proces når du puster ballonen op? Nedkølingen i isboksen er ikke en adiabatisk proces. Idèen med nedkølingen er jo netop at der skal hives varme ud af systemet.

At ballonen bliver mindre når du sænker temperaturen kan ses ud fra idealgasligningen:

pV = nRT

n (stofmængen af luft i ballonen) ændrer sig ikke ved nedkølingen. R er en konstant. Trykket p inde i ballonen er ca. lig med trykket uden for ballonen, og det er også uændret. p, n og R er altså konstante i ligningen, og du kan nu se at når du sænker T, så bliver V også mindre.


Svar #2
02. december 2021 af allebrugernavneertaget

Mange tak for hjælpen. Det giver god mening at bruge idealgasligningen :)


Skriv et svar til: Adiabatisk proces i ballon

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.