Matematik
Vurder modellens anvendelighed
Jeg har en opgave hvor jeg skal vurdere modellens anvendelighed, og kan ikke rigtig finde ud af hvad jeg skal skrive.
Opgaven lyder således:
Benyt residualplottet samt forklaringsgraden til at vurdere modellens anvendelighed
Svar #1
10. december 2021 af Christianfslag
Du skal vurdere anvendeligheden med udgangspunkt i forklaringsgradens værdi (et godt lineært sammenhæng er ved R^2>0,99, og et rimeligt sammenhæng ved R^2>0,95). Yderligere kan du se afstanden fra den bedste rette linje for hvert punkt i residualplottet. Her må du vurdere om afstandende er markante relativt til størrelserne forekommende i datasættet.
Svar #2
10. december 2021 af Anders521
#0 Residualplottet viser en systematisk variation af residualerne, idet de ikke fordeler jævnligt omkring x-aksen. Der bør overvejes en anden model end lineær.
Svar #3
11. december 2021 af FrejaTG
Ja okay. Nu er problemet så bare, at jeg ikke helt ved hvordan man aflæser den. Jeg har ingen ide om, om det er en god model, eller vurdere afstandene mellem forklaringsgrad og punkter.
Svar #4
11. december 2021 af Anders521
Ja okay. Nu er problemet så bare, at jeg ikke helt ved hvordan man aflæser den
Hvad er ...den? Menes der residualplottet? Et residual ei er forskellen ml. den faktiske værdi yi og den forventede værdi y*i, dvs. ei = yi - y*i . Ud fra et residualplot er et residual den lodrette afstand fra x-aksen til et punkt.
Jeg har ingen ide om, om det er en god model
På baggrund af residualplottet er en lineær model ikke den rette. Som sagt bør der overvejes en anden model.
vurdere afstandene mellem forklaringsgrad og punkter
Dette giver ingen mening. Men forklaringsgraden eller blot R2 angiver hvor stor en procent af variationen kan forklares af den given model. Læs ellers denne artikel.
Skriv et svar til: Vurder modellens anvendelighed
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.