Fysik

Find cos phi i virkningsgrad formel

12. december 2021 af Alrighty - Niveau: C-niveau

Jeg vil bruge formlen P_{1}=U_{N}*I_{N}*\sqrt{3}*cos\varphi   Hvor Per optagen UN netspænding og IN netstrøm. Men jeg jeg ved ikke hvad cosphi er, så jeg ved ikke hvordan jeg skal finde IN som opgaven spørg efter (vedhæftet fil)


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. december 2021 af mathon


Brugbart svar (0)

Svar #2
12. december 2021 af mathon

               \begin{array}{llllr} \textbf{a)}\\&& \left (500\;W\right )\cdot 0.78=(230\;V)\cdot I\\\\&\textup{Str\o mstyrke:}& I=\frac{\left (500\;V\cdot A \right )\cdot 0.78}{ \left ( 230\;V \right )}&=&1.70\;A\\\\ \textbf{b)}\\&\textup{Pris:}&\left ( 0.500\;kW \right )\cdot \left ( 12\;h \right )\cdot \left (3.50\;\frac{kr}{kWh} \right )&=&21\;kr \end{array}


Svar #3
12. december 2021 af Alrighty

#2 Er du sikker på at formlen i a) er rigtig? Den står ikke nogle steder i mine kompendier


Brugbart svar (0)

Svar #4
12. december 2021 af Eksperimentalfysikeren

Opgaven benytter betegnelsen P2, som jeg gætter på skulle være en udsendte strålingseffekt. Du kan finde den oatagne elektriske effekt P1 ud fra ligningen P2 = ηP1, hvor η er virkningsgraden. Du kan derefter finde I ud fra P1 = U*I, hvor U er opgivet til 230V. Den formel, du har fat i i #0 har at gøre med et trefasesystem og en belastning, der ikke er ohmsk. En halogenlampe er ohmsk, så cos(φ) = 1.

PS i #2 er virkningsgraden brugt forkert.


Brugbart svar (0)

Svar #5
12. december 2021 af ringstedLC

#0: Virkningsgrad har her ikke noget at gøre med cos(φ).

\begin{align*} \textup{Virkningsgraden }n &= \frac{P_\textup{afg.}}{P_\textup{opt.}}\Rightarrow \left\{\begin{matrix} P_\textup{afg.}=n\cdot P_\textup{opt.}\\ P_\textup{opt.}=\frac{P_\textup{afg.}}{n} \end{matrix}\right. \end{align*}

#3 (og #1): Formlen i a) er derfor ikke rigtig:

a)

\begin{align*} \textup{Hvis lampen\,\textit{afgiver}\,effekten\,}P_2 &= 500\,\textup{W}: \\ P_\textup{opt.}=230 \,\textup{V}\cdot I_\textup{opt.} &= \frac{500 \,\textup{W}}{0.78} \\ I_\textup{opt.} &= \frac{500 \,\textup{W}}{230 \,\textup{V}\cdot 0.78}\approx 2.79\,\textup{A} \\\\ \textup{Hvis lampen\,\textit{optager}\,effekten\,}P_2 &= 500\,\textup{W}: \\ P_\textup{opt.}=230 \,\textup{V}\cdot I_\textup{opt.} &= 500 \,\textup{W} \\ I_\textup{opt.} &= \frac{500 \,\textup{W}}{230 \,\textup{V}}\approx 2.17\,\textup{A} \end{align*}

Bemærk: Elektriske apparater som fx denne lampe er somregel kun mærket med optagen effekt (evt. maks.-effekt).


Skriv et svar til: Find cos phi i virkningsgrad formel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.