Matematik

Parameterfremstillingen

18. december 2021 af studerende0 - Niveau: B-niveau

Hej

Har brug for hjælp til disse opgaver. Har løst opgave a i første opgave, men er usikker på hvordan jeg skal komme videre derfra og om jeg har løst den rigtigt.

Har fået den til y=1x-3.


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. december 2021 af StoreNord

Det er forkert!

Desuden skal du have x og y på samme side.


Svar #2
18. december 2021 af studerende0

#1

Det er forkert!

Desuden skal du have x og y på samme side.

Hvad mener du? Kan du forklare hvordan jeg skal løse den så?


Brugbart svar (0)

Svar #3
18. december 2021 af StoreNord

https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-b/vektorer-i-2d/linjens-ligning

Undskyld.
Det var en lang smøre, som jeg ikke selv forstår!


Brugbart svar (0)

Svar #4
18. december 2021 af StoreNord

Ud over at du har lavet en fortegnsfejl ville jeg bare fortælle, at dit svar skulle være på formen:
-x+y=-3

altså på Standardform.

"
Standardform for ligning af en linje
En af de mest almindelige måder at skrive ligningen på en linje er:
Ax + By = C
hvor A, B og C er reelle tal"


Brugbart svar (0)

Svar #5
18. december 2021 af Anders521

#4 Nej. I delopgave a) er det fint at opstille svaret på den sædvanlig form 


Brugbart svar (0)

Svar #6
18. december 2021 af Anders521


Brugbart svar (0)

Svar #7
18. december 2021 af Eksperimentalfysikeren

Liniens ligning kan skries på mange måder. Der er ikke i opgaven angivet noget om, hvilken form, der skal benyttes, så y=ax+b er et korrekt svar, hvis konstanterne a og b har de rigtige værdier. a er korrekt, b har forkert fortegn. b angiver y-værdien for x=0. Da A har x=0, er b A's andenkoordinat.

I mange tilfælde er der en anden form, som er hensigtsmæsig, nemlig formen ax+by+c=0. Bemærk, at a og b her har andre værdier for den samme linie. Denne form kan man komme frem til ved at finde vektoren AB, som er liniens retningsvektor, finde dens tværvektor, som er liniens normalvektor, og bruge dennes koordinater som a og b. Ved at indsætte disse to i ligningen sammen med koordinaterne til ét af punkterne A og B, får man en ligning med c som ubekendt. Denne metode har den fordel, at man som mellemresultat har retningsvektoren. Tager man skalarprodukt af den med retninngsvektoren for den anden linie, skal det blive 0 for at linierne er ortogonale. Heraf kan du finde k.


Brugbart svar (0)

Svar #8
18. december 2021 af ringstedLC


Brugbart svar (0)

Svar #9
18. december 2021 af ringstedLC

a)

\begin{align*} y &= a\cdot x+b \\ y_A &= a\cdot x_A+b \Rightarrow b=y_A=\;? \\ y &= \frac{4-3}{1-0}\cdot x+y_A\\ y &= x+y_A \end{align*}


Brugbart svar (0)

Svar #10
18. december 2021 af ringstedLC

b)

\begin{align*} m \perp l \Rightarrow \vec{\,r}_m &\perp \vec{\,r}_l \\ \overrightarrow{AB} &\perp \binom{k^2-1}{k} \\ \binom{1-0}{4-3} \cdot \binom{k^2-1}{k} &= 0 \\ (1-0)(k^2-1)+(4-3)\,k &= 0 \Rightarrow k=\left\{\begin{matrix}?\\?\end{matrix}\right. \end{align*}


Brugbart svar (0)

Svar #11
18. december 2021 af ringstedLC

b) alternativ:

\begin{align*} m \perp l \Rightarrow a_m\cdot a_l &= -1 \\ 1\cdot a_l &= -1 \\a_l=\frac{k^2-1}{k} &= -1 \Rightarrow k=\left\{\begin{matrix}?\\?\end{matrix}\right. \end{align*}


Brugbart svar (0)

Svar #12
19. december 2021 af mathon

\small \begin{array}{lllllll} \small\textbf{3.D2.24}\\& \textup{Afstand}\\& \textup{punkt/linje:}\\&& d=\frac{\left | a\cdot x_o+b\cdot y_o+c \right |}{\sqrt{a^2+b^2}}\\\\&& \textup{solve}\left (\frac{\textup{abs}\left ( 3\cdot 2+5\cdot k-7 \right )}{\sqrt{3^2+5^2}}=3,k \right ) \end{array}


Skriv et svar til: Parameterfremstillingen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.