Fysik

Resistivitetens temperaturafhængighed

23. februar 2022 af Jaki1234 - Niveau: B-niveau

Jeg skal kunne forklare omkring resistivitetens temperaturafhængighed. Jeg ved godt at resistiveteten er den specifikke modstand i et materiale (som er elektrisk ledende), at det er forskelligt efter hvilket materiale det er og at det afhænger af dets temperatur. Men jeg kan ikke helt forstå hvorfor det afhænger af temperaturen? 

Tak på forhånd:))


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. februar 2022 af Eksperimentalfysikeren

Grunden til, at der er modstand i et materiale er, at elektronerne støder ind i forhindringer undervejs gennem materialet. De atomer, der sidder på plads i et krystalgitter er ikke det store problem. Forestil dig, at du skal gå baglæs gennem en granplantage. Grantræerne står på rækker, så man skal bare gå mellem rækkerne.

Varme er jo bevægelser, bl.a. atomernes svingninger i gitteret. De er derfor ikke altid helt på plads, hvorfor de kommer i vejen for elektronerne. Jo højere temperaturen er, des større svingninger. Det bevirker, at der bliver større antal sammenstød mellem elektronerne og atomerne.

En fuldstændig forklaring kræver kvantemekaniske beregninger på krystalgtre, så det er på universitetsnveau.


Brugbart svar (0)

Svar #2
23. februar 2022 af ringstedLC

En superleder er næsten ideel og har derfor næsten ingen modstand/tabseffekt. Dette opnås ved at nedkøle en leder til noget nær det absolutte nulpunkt, hvor atomerne ikke svinger.


Skriv et svar til: Resistivitetens temperaturafhængighed

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.