Matematik

Parameterfremstilling

06. marts 2022 af MajaXm - Niveau: Universitet/Videregående

Hej, hvordan opstilles den parametefremstilling? 

Ved ikke helt hvordan jeg skal gøre når det y og x er givet ved "støre eller mindre end". 

Tænkte umiddelbart at det var noget i stil med <u;4-u^2>, men ville tror at parameterfremstillingen skal gives ved to parametre? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. marts 2022 af Eksperimentalfysikeren

Når A kan "løftes" op, er der en tredie koordinat z.

Du har helt ret i, at der skal to parametre til. Der skal også 3 koordinatfunktioner, til x, y og z. Kalder du parametrene for s og t, kan du vælge dem, så x=s og y=t. z bliver så h(s,t), selvfølgeli alle tre med de restriktioner, der stammer fra A.


Svar #2
06. marts 2022 af MajaXm

#1

Når A kan "løftes" op, er der en tredie koordinat z.

Du har helt ret i, at der skal to parametre til. Der skal også 3 koordinatfunktioner, til x, y og z. Kalder du parametrene for s og t, kan du vælge dem, så x=s og y=t. z bliver så h(s,t), selvfølgeli alle tre med de restriktioner, der stammer fra A.

Okay, så den kan ikke være givet ved følgende? 

<u,v*((4-u)^2)>? 

dette kommer jeg frem til ved at bruge: r(u,v)=P+v*PQ

hvor PQ er en vektor. 

Når de spørger til parameterfremstillingen for A er det så ikke før den er løftet? Og dermed er givet ved to parametre? 

Ellers mange tak for hjælpen:))


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. marts 2022 af Eksperimentalfysikeren

Der må være tale om en skrivefejl i opgaven. Der er allerede en parameterfremstilling for A, nemlig (x,y,0). Det må være en parameterfremstilling for F, ellers er der ikke nogen grund til at omtale F.

Jeg kan ikke se, hvordan du er kommet frem til "<u,v*((4-u)^2)>".


Brugbart svar (0)

Svar #4
06. marts 2022 af Soeffi

#0. Indsætter billede.


Svar #5
07. marts 2022 af MajaXm

#3

Der må være tale om en skrivefejl i opgaven. Der er allerede en parameterfremstilling for A, nemlig (x,y,0). Det må være en parameterfremstilling for F, ellers er der ikke nogen grund til at omtale F.

Jeg kan ikke se, hvordan du er kommet frem til "<u,v*((4-u)^2)>".

I næste opgave b) skal man bestemme parameterfremstilling til F:))


Brugbart svar (0)

Svar #6
07. marts 2022 af Eksperimentalfysikeren

Jeg går nu ud fra, at det i spørgsmål a) er A, der skal findes en parameterfremstilling til.

an kan vælge forskellige parameterfremstillinger, men den simpleste er at vælge parametrene u og v, så x=u og y=v. Det betyder, at A kan skrives som {(x(u),y(v),0) | u≥0 og 0≤v≤4-u2}.

For b) benyttes det samme parametervalg for x og y, mens z=h(u,v): {(x(u),y(v),h(u,v)) | u≥0 og 0≤v≤4-u2}.


Skriv et svar til: Parameterfremstilling

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.