Andre fag

Elektrisk spørgsmål

14. marts 2022 af MEKAZINTSHEME - Niveau: B-niveau
Hej
Er der nogen der kan hjælpe mig?

Hvor tror du der vil ske hvis spolen vedvarende er tilsluttet spænding 2? Begrund.

Måling 2: Ved 5VAC, har så målet spænding på 5.02V og strømmen 0,57A.

Ud fra de oplysninger jeg har så har jeg regnet ud Z på 8,81ohm, XL på 5,42ohm, L på 0,017H og Costa ø 0,78.

Tak for hjælpen

Brugbart svar (1)

Svar #1
14. marts 2022 af Eksperimentalfysikeren

Der mangler nogle oplysninger. Kan du vedhæfte hele opgaven?


Brugbart svar (0)

Svar #2
14. marts 2022 af PeterValberg

Prøv eventuelt at se denne video < LINK > og/eller denne < LINK >

Sidstnævnte fordi en spole jo i princippet er en serieforbindelse
af en ideel spole (der har en vekselstrømsmodstanden XL) og 
en ohmsk modstand R (spolens trådmodstand)

Impedansen i spolen er jo så lig med:

Z=\sqrt{R^2+X_L^2}

hvor:

X_L=2\cdot\pi\cdot f\cdot L

L er spolens selvinduktionskoefficient (mål i H for Henry)
f er frekvensen på vekselspændingen (målt i Hz)

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Svar #3
14. marts 2022 af MEKAZINTSHEME

Hej Igen

Nu har jeg skrevet nede alle oplysningerne. Håber I kan hjælpe mig hurtigt som muligt. SKLAL AFLVERE DEN OM EN TIME 

Hvor tror du der vil ske hvis spolen vedvarende er tilsluttet spænding 2? Begrund.

Måling 1; Ved 5VDC, har jeg så målet spænding på 5,07V pg strøm på 0,7A. Og jeg har selv udregnet modstand R=6,95.

 
Måling 2: Ved 5VAC, har så målet spænding på 5.02V og strømmen 0,57A.
Ud fra de oplysninger jeg har så har jeg regnet ud Z på 8,81ohm, XL på 5,42ohm, L på 0,017H og Costa ø 0,78.

Måling 3; Ved måling tre skal jeg bruge selve konatktors spænding (24VAC) for at måle strøm. Strømmen er på 0,31A. 

Ud fra de oplysninger jeg har, har jeg så fundet Z på 77,42ohm,  XL  på  77,11ohm, L på 0,25H, og Cos ø på 0,089

tak for hjælp


Brugbart svar (0)

Svar #4
14. marts 2022 af Eksperimentalfysikeren

Desværre har jeg ikke set dit seneste indlæg før nu, men for en anden gangs skyld:

Du har ikke skrevet alle oplysninger. Hvad er et, du har målt på? Hvordan er komponenterne forbundet med hinanden?


Svar #5
14. marts 2022 af MEKAZINTSHEME

 Hej
Der står ikke noget om den lægger i serie eller parallel.

Vi har en oplysning at brugsgenstand indeholde en spole, skal undersøges. Der kan bruges en kontakter 230VAC eller 24VAC og eller en transformer til målingerne.

Hvad tror du der vil ske hvis spolen vedvarende er tilsluttet spænding 2? Begrund.

Måling 1; har målet spænding på 5,07V og strøm på 0,7A. Og jeg har selv udregnet modstand R=6,95.

 
Måling 2: har målet spænding på 5.02V og strømmen 0,57A.
Ud fra de oplysninger jeg har så har jeg regnet ud Z på 8,81ohm, XL på 5,42ohm, L på 0,017H og Costa ø 0,78.

Måling 3: har målet spænding 24VAC for at måle strøm. Strømmen er på 0,31A. 

Ud fra de oplysninger jeg har, har jeg så fundet Z på 77,42ohm,  XL  på  77,11ohm, L på 0,25H, og Cos ø på 0,089

tak for hjælp
Håber det at spørgsmål er lidt overskueligt nu

Skriv et svar til: Elektrisk spørgsmål

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.