Matematik

Tangenthældninger

23. marts 2022 af Ukendtpige - Niveau: B-niveau

Hej, jeg har en matematik aflevering til i dag, og jeg har brug for akut hjælp. 

Jeg har svaret på a og b, dog mangler jeg c som jeg har siddet og døjet med i lang tid nu. Nogle der kan hjælpe?


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. marts 2022 af mathon


Brugbart svar (0)

Svar #2
23. marts 2022 af mathon

c)
          Indtegn f '(x)
                                Løs f '(x) = d for forskellige d og angiv antal løsninger i intervaller for d.
                                                               


Brugbart svar (0)

Svar #3
23. marts 2022 af mathon

\small \begin{array}{lllllll} \textup{ekstrema }\\\textup{for }f{\, }'(x)\\ \textup{kr\ae ver:}\\&&f{\, }''(x)=0\\\\&& f{\, }''(x)=1.2x^2-5.2=0 \\\\&&1.2\cdot \left ( x^2-\frac{13}{3} \right )=0\\\\&&1.2\cdot \left ( x^2-\left (\sqrt{\frac{13}{3}} \right )^2\right )=0\\\\&&1.2\cdot \left ( x+ \sqrt{\frac{13}{3}}\right )\cdot \left ( x- \sqrt{\frac{13}{3}}\right )\\\\&&x=\left\{\begin{matrix} - \sqrt{\frac{13}{3}}=-2.08167\\ \sqrt{\frac{13}{3}}=2.08167 \end{matrix}\right. \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #4
24. marts 2022 af mathon

\begin{array}{llllllll} \textbf{for}\\& f{\,}'(x)<-\sqrt{\frac{13}{3}}\textup{ og }f{\,}'(x)>\sqrt{\frac{13}{3}}\textup{ er der }1\textup{ tangent med denne h\ae ldning }\\\\& f{\,}'(x)=-\sqrt{\frac{13}{3}}\textup{ og }f{\,}'(x)=\sqrt{\frac{13}{3}}\textup{ er der }2\textup{ tangenter med samme h\ae ldning }\\\\& -\sqrt{\frac{13}{3}}<f{\,}'(x)<\sqrt{\frac{13}{3}}\textup{ er der }3\textup{ tangenter med samme h\ae ldning } \end{array}


Skriv et svar til: Tangenthældninger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.