Matematik

reducering i værktøjsprogram

27. marts 2022 af Rikke1354 - Niveau: A-niveau

Hej

Jeg har et værktøjsprogram der hedder Maple. Jeg har fået til opgave at jeg skal gøre rede for en funktion. Jeg har fundet frem til et resultat. Men mit program kan ikke ydeligere reducere det så det kommer til at ligne funktionen. Jeg har så prøvet at "test relation", men den siger så at det heller ikke passer. Den til højre er den funktion jeg har fået fra opgave og den til venstre er den jeg ikke ydeligere kan reducere... De andre i min klasse har fået det samme til venstre som mig. Men de skriver bare at man kan sætte pi udenfor en parentes og så giver den venstre del det samme som højre. Men det kan jeg slet ikke se hvordan hænger sammen... Og det forvirre mig når min værktøjsprogram siger det er forkert. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. marts 2022 af ringstedLC


Brugbart svar (0)

Svar #2
27. marts 2022 af ringstedLC

\begin{align*} -\frac{4\,\pi\,r^2}{3}+\frac{80}{r}+\pi\,r^2\sqrt{5} &= \pi\left ( \sqrt{5}-\frac{4}{3}\right )\cdot r^2+\frac{80}{r} \\ \pi\,r^2\sqrt{5}-\frac{4\,\pi\,r^2}{3} &= \pi\left ( \sqrt{5}-\frac{4}{3}\right )\cdot r^2\\ \pi\left (r^2\sqrt{5}-\frac{4\,r^2}{3} \right ) &= \\ \pi\left (\sqrt{5}-\frac{4}{3} \right )\cdot r^2 &= \end{align*}

Jeg kender ikke til detaljerne i Maple. Men det burde give "true".


Svar #3
27. marts 2022 af Rikke1354

Mange tak for svar :-) 

Jeg forkaster bare Maples "test relation". Tusinde tak


Brugbart svar (0)

Svar #4
27. marts 2022 af SuneChr

Jeg gør det, at trække ligningens ene side over på den anden og sætte lig med 0.
Hvis apparaturet kommer frem til det samme, altså nul, må der være ligevægt.


Skriv et svar til: reducering i værktøjsprogram

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.